XIX Święto Liczby Pi Kampus Sosnowiec - harmonogram i rejestracja na aktywności

Europe/Warsaw
Sosnowiec

Sosnowiec

Prof. Maciej Sablik (Instytut Matematyki)
Opis

Święto Liczby Pi to wydarzenie popularyzatorskie, którego data dyktowana jest przez 3 pierwsze cyfry liczby π: 3,14… Przypomnijmy, że jest to amerykański zapis daty 14 marca.

Podczas Święta uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych biorą udział w wykładach, warsztatach, pokazach organizowanych przez pracowników i studentów Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych. Trudne zagadnienia przedstawiamy w uproszczonej formie.


Ważne daty:
Publikacja harmonogramu: 17.02.2025 r.
Początek zapisów: 03.03.2025 r.


Co się będzie działo w Sosnowcu?

Już od 9.00 na ul. Żytniej 12 zapraszamy na wystawę prac dyplomowych w holu. Zobaczycie czym zajmują się studenci mechatroniki i jakie ciekawe prace potrafią zrobić. A od 9.30 zapraszamy na warsztaty popularno-naukowe, podczas których m.in. poznacie działanie robotów, zapoznacie się z działaniem obrabiarek CNC, odkryjecie jak liczba π wspiera tworzenie precyzyjnych projektów w AutoCAD, czy też wejdziecie do świata kolorowych reakcji chemicznych. 
Równolegle zapraszamy także na ciekawy wykład o metamateriałach, które rozciągane rozszerzają się we wszystkich kierunkach, a ściskane kurczą się całe oraz na wykład o tym, że jesteśmy tym co jemy.
Każdy znajdzie coś ciekawego dla siebie!

Już od 10.00 na ul. Będzińskiej 39 można zagrać w grę terenową wcielając się w alchemika poszukującego legendarnego kamienia filozoficznego. Prócz tego zapraszamy do rejestracji na warsztaty 3D - drukuowanie i skanowanie. W ofercie także 2 wyklady otwarte, o godz. 10.00 i o godz. 11.00

ŻYCZYMY DOBREJ ZABAWY

Uczestnicy
  • Barbara Sakowska
  • Barbara Sakowska
  • Barbara Sakowska
  • Barbara Sakowska
  • +7
    • INNE AKTYWNOŚCI: informatyka, inżynieria biomedyczna, mechatronika
      • 1
        Wystawa prac dyplomowych studentów kierunku mechatronika Ż12/parter (Żytnia 12)

        Ż12/parter

        Żytnia 12

        DLA MŁODZIEŻY, BEZ LIMITU MIEJSC, ŻYTNIA 12

        Mówca: Radosław Zachariasz
      • 2
        Gra terenowa B39/parter (Będzińska 39)

        B39/parter

        Będzińska 39

        INFORMATYKA, ZABAWA DLA UCZNIÓW W KAŻDYM WIKEU, BEZ LIMITU
        Wciel się w alchemika poszukującego legendarnego kamienia filozoficznego i wyrusz samotnie lub z drużyną po przygodę, w której czekają na Ciebie zadania i zagadki inspirowane problemami informatycznymi. Rzuć wyzwanie innym alchemikom oraz alchemistom biorącym udział w zabawie i zajmij pierwsze miejsce w rankingu poszukiwaczy legendarnej substancji. Jedyne, czego Ci potrzeba do rozpoczęcia tej epickiej wyprawy, to telefon z przeglądarką i dostęp do Internetu.

        Mówcy: Arkadiusz Nowakowski (Uniwersytet Śląski), Studenci kierunku informatyka
    • Warsztaty: chemia, informatyka, inżynieria biomedyczna, mechatronika
      • 3
        Druk 3D w lotnictwie i astronautyce B39/401A

        B39/401A

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WARSZTAT DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 15 OSÓB
        W ramach warsztatów zostaną zaprezentowane technologie druku 3D. Po omówieniu technologii druku będzie przedstawione wykorzystanie druku 3D w lotnictwie, astronautyce i modelarstwie. Prowadzący będzie dysponował kilkoma drukarkami 3D, materiałami przedstawiającymi różne wydruki (np. model silnika odrzutowego, ostrosłup Sierpińskiego) z różnych drukarek oraz będzie miał materiały promocyjne do rozdania w postaci ciekawych wydruków 3D.

        Mówcy: Jakub Cichoń, Piotr Duda (Instytut Inżynierii Biomedycznej)
      • 4
        Zastosowanie skanerów 3D w inżynierii biomedycznej B39/402 (warsztat)

        B39/402

        warsztat

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WARSZTAT DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH i KLAS 7,8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, LIMIT 15 osób
        Celem warsztatów jest zapoznanie słuchaczy z procesem skanowania 3D oraz przedstawienie możliwości wykorzystania skanerów 3D w inż. biomedycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które wcześniej nie miały styczności z skanerami 3D oraz procesem pozyskiwania geometrii przedmiotów rzeczywistych. W ramach wrsztatów zostanie przedstawiony kompletny proces skanowania 3D (pozyskanie skanu obiektu rzeczywistego w postaci chmury punktów, proces czyszczenia chmury punktów oraz przygotowanie pliku w formacie STL). Dodatkowo na koniec warsztatów zostaną zaprezentowane konkretne przykłady wykorzystania skanera 3D w medycynie oraz inż. biomedycznej.

        Mówcy: Natalia Rzadek, Szymon Sikorski (WNST Uniwersytet Śląski)
      • 5
        Kolorowe reakcje chemiczne Ż12/38 (Żytnia 12)

        Ż12/38

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH LUB KLAS 7, 8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, LIMIT 8 OSÓB
        Chemia wcale nie musi być trudna i nudna, trzeba ją tylko zrozumieć! I właśnie te zajęcia są po to, aby chemię lepiej zrozumieć poprzez samodzielne wykonywanie doświadczeń. Uczniowie będą samodzielnie wykonywać doświadczenia z zakresu reakcji chemicznych, ucząc się przy tym rzetelności i dokładności badawczej, ale także doskonale się bawiąc. Nauka chemii poprzez praktykę laboratoryjną – to dewiza tych zajęć.

        Mówca: Katarzyna Osińska (Biuro ds. Infrastruktury Badawczo-Dydaktycznej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych)
      • 6
        Kolorowe reakcje chemiczne Ż12/36 (Żytnia 12)

        Ż12/36

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH LUB KLAS 7, 8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, LIMIT 8 OSÓB
        Chemia wcale nie musi być trudna i nudna, trzeba ją tylko zrozumieć! I właśnie te zajęcia są po to, aby chemię lepiej zrozumieć poprzez samodzielne wykonywanie doświadczeń. Uczniowie będą samodzielnie wykonywać doświadczenia z zakresu reakcji chemicznych, ucząc się przy tym rzetelności i dokładności badawczej, ale także doskonale się bawiąc. Nauka chemii poprzez praktykę laboratoryjną – to dewiza tych zajęć.

        Mówca: Małgorzata Płońska (Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych, Instytut Inżynierii Materiałowej)
      • 7
        Komputerowe wspomaganie w projektowaniu części maszyn Ż12/22 (Żytnia 12)

        Ż12/22

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 10 OSÓB
        Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z technikami komputerowego wspomagania w projektowaniu podzespołów stosowanych w budowie maszyn. Uczestnicy warsztatów po wysłuchaniu krótkiego wykładu, wykonają serię praktycznych ćwiczeń modelowania geometrycznego części maszyn i wykonywania na ich podstawie rysunków wykonawczych z wykorzystaniem oprogramowania SolidWorks 2024.

        Mówca: Tomasz Kmita
      • 8
        Moc liczby π w projektowaniu precyzyjnym Ż12/3 (Żytnia 12)

        Ż12/3

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 9 OSÓB
        Liczba pi (π ≈ 3,14159) odgrywa istotną rolę w wielu dziedzinach mechatroniki, ponieważ występuje w równaniach i obliczeniach związanych z ruchem obrotowym, falami, drganiami i geometrią. W komputerowym wspomaganiu projektowania (CAD), takim jak AutoCAD, liczba π jest kluczowa przy tworzeniu i manipulacji obiektów, szczególnie w przypadku geometrii związanej z okręgami, łukami, walcami czy sferami.
        Zapraszam na warsztat, podczas którego odkryjesz, jak liczba π wspiera tworzenie precyzyjnych projektów w AutoCAD. Dowiesz się, jak efektywnie wykorzystać π w rysowaniu okręgów, łuków i zaawansowanych kształtów.

        Mówca: Joanna Korzekwa
      • 9
        Programowanie obrabiarek CNC Ż12/4 (Żytnia 12)

        Ż12/4

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 9 OSÓB
        Celem warsztatów jest zapoznanie słuchaczy z procesem programowania i wykonywania obróbki skrawaniem na obrabiarkach numerycznych. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które wcześniej nie miały styczności z komputerowym projektowaniem procesów obróbki. W ramach warsztatów zostaną przedstawiane podstawy procesów projektowania i wytwarzania na frezarce CNC. Zakres warsztatów stanowi: krótki wykład dotyczący obsługi obrabiarki CNC EMCO Concept MILL 55, narzędzi do obróbki, technologii obróbki skrawaniem oraz układu sterowania numerycznego, praktyczne ćwiczenia projektowania półfabrykatu, obróbki z zastosowaniem odpowiednich cykli i narzędzi obróbczych oraz symulacja obróbki z wykorzystaniem komputerów PC wyposażonych w oprogramowanie SINUMERIK Operate. Wykonanie obróbki przykładowego elementu.

        Mówca: Marek Bara
      • 10
        Robotyka na start – programowanie mBot2 Ż12/26 (Żytnia 12)

        Ż12/26

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 10 OSÓB.
        Podczas warsztatów uczestnicy poznają zasady działania czujników, podstawy robotyki oraz funkcje i możliwości robota mBot2.

        Mówca: Jolanta Makowska
      • 11
        Druk 3D w lotnictwie i astronautyce B39/401A

        B39/401A

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WARSZTAT DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 15 OSÓB
        W ramach warsztatów zostaną zaprezentowane technologie druku 3D. Po omówieniu technologii druku będzie przedstawione wykorzystanie druku 3D w lotnictwie, astronautyce i modelarstwie. Prowadzący będzie dysponował kilkoma drukarkami 3D, materiałami przedstawiającymi różne wydruki (np. model silnika odrzutowego, ostrosłup Sierpińskiego) z różnych drukarek oraz będzie miał materiały promocyjne do rozdania w postaci ciekawych wydruków 3D.

        Mówcy: Jakub Cichoń, Piotr Duda (Instytut Inżynierii Biomedycznej)
      • 12
        Zastosowanie skanerów 3D w inżynierii biomedycznej B39/402 (warsztat)

        B39/402

        warsztat

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WARSZTAT DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH i KLAS 7,8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, LIMIT 15 osób
        Celem warsztatów jest zapoznanie słuchaczy z procesem skanowania 3D oraz przedstawienie możliwości wykorzystania skanerów 3D w inż. biomedycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które wcześniej nie miały styczności z skanerami 3D oraz procesem pozyskiwania geometrii przedmiotów rzeczywistych. W ramach wrsztatów zostanie przedstawiony kompletny proces skanowania 3D (pozyskanie skanu obiektu rzeczywistego w postaci chmury punktów, proces czyszczenia chmury punktów oraz przygotowanie pliku w formacie STL). Dodatkowo na koniec warsztatów zostaną zaprezentowane konkretne przykłady wykorzystania skanera 3D w medycynie oraz inż. biomedycznej.

        Mówcy: Natalia Rzadek, Szymon Sikorski (WNST Uniwersytet Śląski)
      • 13
        Druk 3D w lotnictwie i astronautyce B39/401A

        B39/401A

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WARSZTAT DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 15 OSÓB
        W ramach warsztatów zostaną zaprezentowane technologie druku 3D. Po omówieniu technologii druku będzie przedstawione wykorzystanie druku 3D w lotnictwie, astronautyce i modelarstwie. Prowadzący będzie dysponował kilkoma drukarkami 3D, materiałami przedstawiającymi różne wydruki (np. model silnika odrzutowego, ostrosłup Sierpińskiego) z różnych drukarek oraz będzie miał materiały promocyjne do rozdania w postaci ciekawych wydruków 3D.

        Mówcy: Jakub Cichoń, Piotr Duda (Instytut Inżynierii Biomedycznej)
      • 14
        Zastosowanie skanerów 3D w inżynierii biomedycznej B39/402 (warsztat)

        B39/402

        warsztat

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WARSZTAT DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH i KLAS 7,8 SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, LIMIT 15 osób
        Celem warsztatów jest zapoznanie słuchaczy z procesem skanowania 3D oraz przedstawienie możliwości wykorzystania skanerów 3D w inż. biomedycznej. Zajęcia przeznaczone są dla osób, które wcześniej nie miały styczności z skanerami 3D oraz procesem pozyskiwania geometrii przedmiotów rzeczywistych. W ramach wrsztatów zostanie przedstawiony kompletny proces skanowania 3D (pozyskanie skanu obiektu rzeczywistego w postaci chmury punktów, proces czyszczenia chmury punktów oraz przygotowanie pliku w formacie STL). Dodatkowo na koniec warsztatów zostaną zaprezentowane konkretne przykłady wykorzystania skanera 3D w medycynie oraz inż. biomedycznej.

        Mówcy: Natalia Rzadek, Szymon Sikorski (WNST Uniwersytet Śląski)
      • 15
        Komputerowe wspomaganie w projektowaniu części maszyn Ż12/22 (Żytnia 12)

        Ż12/22

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 10 OSÓB
        Warsztaty mają na celu zapoznanie uczestników z technikami komputerowego wspomagania w projektowaniu podzespołów stosowanych w budowie maszyn. Uczestnicy warsztatów po wysłuchaniu krótkiego wykładu, wykonają serię praktycznych ćwiczeń modelowania geometrycznego części maszyn i wykonywania na ich podstawie rysunków wykonawczych z wykorzystaniem oprogramowania SolidWorks 2024.

        Mówca: Tomasz Kmita
      • 16
        Projektowanie i analiza wytrzymałościowa w mechatronice Ż12/4 (Żytnia 12 )

        Ż12/4

        Żytnia 12

        WARSZTAT DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 8 OSÓB
        Warsztaty łączą wiedzę z zakresu inżynierii mechanicznej, elektroniki i informatyki, skupiając się na projektowaniu oraz ocenie wytrzymałości elementów mechatronicznych. Uczestnicy uczą się, jak  przeprowadzać analizy wytrzymałościowe konstrukcji mechanicznych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi komputerowych, takich jak oprogramowanie CAD i symulacje MES.

        Mówca: Mateusz Niedźwiedź
    • Wyklady: chemia, informatyka, inżynieria biomedyczna, mechatronika sosnowiec

      sosnowiec

      • 17
        AUXETYKI – jeszcze nieznane metamateriały Ż12/48 (Żytnia 12)

        Ż12/48

        Żytnia 12

        WYKŁAD DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 40 OSÓB
        Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że poddając dany materiał rozciąganiu wydłuża się on w jednym kierunku i staje się cieńszy poprzecznie. Na przekór tym obserwacjom wymyślono metamateriały, które rozciągane rozszerzają się we wszystkich kierunkach, a ściskane kurczą się całe. Dla takich metamateriałów współczynnik Poissona jest ujemny, a z tego niezwykłego zjawiska wynikają bardzo szerokie możliwości zastosowań w technice. Chodzi zarówno o zabezpieczenia ochronne, zmienną geometrię i wyższe parametry pod obciążeniem konstrukcji mechanicznych, dopasowanie się kształtów np. dla technik medycznych, oraz dobrą reakcję na bodźce mechaniczne np. czujników. W wykładzie zostaną przedstawione metametariały mechaniczne oraz zaprezentowane fizyczne modele struktur auksetycznych.

        Mówca: Julian Plewa
      • 18
        Jesteś tym, co jesz - dieta ludzkości przez wieki Ż12/31 (Żytnia 12)

        Ż12/31

        Żytnia 12

        WYKŁAD DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 40 OSÓB

        Mówca: Małgorzata Adamczyk-Habrajska
      • 19
        Termowizja i uczenie maszynowe w bezpieczeństwie i medycynie. B39/B4 (Będzińska 39)

        B39/B4

        Będzińska 39

        INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA, WYKŁAD DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 45 OSÓB.
        W czasie wykładu zostaną omówione przykładowe zastosowania termowizji w różnych
        gałęziach przemysłu i nauki. Przedstawione zostaną systemy informatyczne wykorzystujące kamery termowizyjne i uczenie maszynowe w dziedzinach takich jak bezpieczeństwo i medycyna. Prezentowane przykłady pozwolą zaobserwować jak nowoczesne technologie poprawiają komfort życia i usprawniają diagnostykę medyczną.

        Mówca: Mariusz Marzec
      • 20
        Kryptowaluty i technologia blockchain B39/B4 (Będzińska 39)

        B39/B4

        Będzińska 39

        INFORMATYKA, WYKŁAD DLA UCZNIÓW SZKÓŁ ŚREDNICH, LIMIT 80 OSÓB.
        Od samego początku istnienia ludzkich społeczności informacja była bardzo cenna, jednak dopiero rozwinięte metody kryptograficzne pozwoliły na skuteczne jej zabezpieczenie. Kryptografia, oprócz zabezpieczania danych pozwala również udowodnić prawo posiadania. Jak czysta informacja w połączeniu z bezpieczeństwem kryptografii tworzy narzędzie zarządzania wartością? Czy można wycenić wartość cyfrową i jak ona powstaje? O tych istotnych problemach współczesnego świata opowie dr inż. Przemysław Kudłacik, informatyk, pasjonat technologii blockchain

        Mówca: Przemysław Kudłacik (Uniwersytet Śląski)