Konferencja dla nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych
od
sobota, 22 listopada 2025 (08:40)
do
niedziela, 23 listopada 2025 (23:59)
poniedziałek, 17 listopada 2025
wtorek, 18 listopada 2025
środa, 19 listopada 2025
czwartek, 20 listopada 2025
piątek, 21 listopada 2025
sobota, 22 listopada 2025
09:00
Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ dla szkół
-
Katarzyna Schmidt
(
Uniwersytet Śląski, WNSiT
)
Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ dla szkół
Katarzyna Schmidt
(
Uniwersytet Śląski, WNSiT
)
09:00 - 09:15
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Podczas krótkiej prezentacji zostaną przedstawione aktualnie realizowane projekty promocyjno-dydaktyczne skierowane do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.
09:15
Odtąd dotąd... a tam Kosmos
-
Dagmara Sokołowska
(
Uniwersytet Jagielloński
)
Odtąd dotąd... a tam Kosmos
Dagmara Sokołowska
(
Uniwersytet Jagielloński
)
09:15 - 10:00
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
10:00
Przerwa kawowa
Przerwa kawowa
10:00 - 10:30
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
10:30
AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne
-
Joanna Maszybrocka
(
Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
)
AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne
Joanna Maszybrocka
(
Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
)
10:30 - 12:00
Warsztat to spotkanie skierowane do nauczycieli, którzy chcą poznać praktyczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami obsługi popularnych narzędzi AI, w szczególności ChatGPT, Claude, Gemini, Grok oraz zobaczą, jak mogą one wspierać różnorodne zadania – od przygotowania materiałów dydaktycznych, przez planowanie lekcji, po indywidualizację procesu nauczania. Warsztat łączy teorię z praktyką: uczestnicy poznają mocne strony i ograniczenia poszczególnych platform, nauczą się formułować skuteczne polecenia dla AI oraz dowiedzą się, jak bezpiecznie i etycznie korzystać z tych narzędzi. Podczas spotkania nauczyciele będą mieli okazję samodzielnie przetestować omawiane rozwiązania, wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami oraz wspólnie zastanowić się nad tym, jak AI zmienia rolę nauczyciela i kształtuje przyszłość edukacji. Celem warsztatów jest wyposażenie kadry pedagogicznej w wiedzę i umiejętności pozwalające świadomie i odpowiedzialnie wprowadzać AI do własnej praktyki zawodowej.
Druk 3d dla każdego
-
Jacek Francikowski
Druk 3d dla każdego
Jacek Francikowski
10:30 - 12:00
Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości wykorzystania druku 3D w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na przykładzie prostego w obsłudze i przyjaznego dla użytkownika systemu. Zaprezentowane zostaną proste narzędzia do projektowania modeli (Thinkercad), proces przygotowania do druku oraz działanie drukarki 3D w czasie rzeczywistym. Uczestnicy zobaczą przykłady gotowych modeli edukacyjnych i dowiedzą się, jak efektywnie wdrażać druk 3D do pracy dydaktycznej z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań i wskazówek. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół
IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.
-
Małgorzata Szymura
IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.
Małgorzata Szymura
10:30 - 12:00
Warsztaty skierowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o aktywizujące metody pracy. Uczestnicy poznają metodę Inquiry Based Learning (IBL) – podejście, które rozwija ciekawość naukową, krytyczne myślenie i umiejętność samodzielnego odkrywania zjawisk przez uczniów. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną: podstawy teoretyczne i poziomy zaawansowania metody IBL, praktyczne scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne, wskazówki, jak skutecznie wdrażać IBL i unikać najczęstszych błędów. Warsztat ma praktyczny charakter – uczestnicy wezmą udział w symulacjach i ćwiczeniach, zdobywając inspiracje i gotowe pomysły do wykorzystania w swojej pracy.
Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii
-
Maciej Mendecki
Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii
Maciej Mendecki
10:30 - 12:00
Warsztaty będą poświęcone praktycznemu wprowadzeniu do sejsmologii – nauki zajmującej się badaniem trzęsień ziemi, fal sejsmicznych oraz procesów zachodzących we wnętrzu naszej planety. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia, takie jak fale P i S, rejestracja drgań za pomocą sejsmografów czy interpretacja sejsmogramów. Omówiona zostanie również koncepcja source – path – site, opisująca, w jaki sposób właściwości źródła trzęsienia ziemi, droga propagacji fal oraz warunki lokalne wpływają na końcowy zapis sejsmiczny. W części teoretycznej poruszony zostanie także temat fizycznego modelu głębokiego wnętrza Ziemi oraz wkładu polskiego geofizyka, prof. Adama Dziewońskiego, w badania nad strukturą naszej planety. W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z mobilną aplikacją EMSC „LastQuake” oraz bazą danych EMSC (https://www.emsc-csem.org/), umożliwiającą dostęp do aktualnych i archiwalnych informacji o trzęsieniach ziemi z całego świata. W części praktycznej wykonane zostaną ćwiczenia obliczeniowe oparte na danych z bazy EMSC: 1. Analiza czasu przyjścia fal (tzw. pierwsze wstąpienia) – ile czasu potrzebują fale sejsmiczne, żeby dojść od ogniska do miejsca pomiaru? 2. Obliczenie średniej prędkości fal sejsmicznych we wnętrzu Ziemi – jak szybko poruszają się fale sejsmiczne? 3. Manualna lokalizacja epicentrum trzęsienia ziemi w Polsce z wykorzystaniem cyrkla, mapy oraz danych z polskich stacji sejsmologicznych. Warsztaty umożliwią zrozumienie podstawowych metod pracy sejsmologa i praktyczne prześledzenie procesu od rejestracji fal sejsmicznych do wyznaczenia epicentrum trzęsienia ziemi. Zajęcia będą się odbywać w sali komputerowej z dostępem do Internetu. Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych (klasy 5-8) i szkół średnich
Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie
-
Szymon Pulawski
(
Uniwersytet Śląski
)
Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie
Szymon Pulawski
(
Uniwersytet Śląski
)
10:30 - 12:00
Czy wiesz, że promieniowanie otacza nas na co dzień – w przestrzeni kosmicznej, w glebie, a nawet w naszych urządzeniach? Podczas warsztatów dowiesz się, czym są różne rodzaje promieniowania, jak je wykrywać i bezpiecznie badać. Zobaczysz detektory w akcji, wykonasz własne proste doświadczenia i przekonasz się, że świat niewidzialnych fal można oswoić i wykorzystać w nauce oraz technice. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ponadpodstawowych.
Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek
-
Katarzyna Malarz
Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek
Katarzyna Malarz
10:30 - 12:00
Wejdź do mikroskopijnego świata i odkryj, jak fascynujące może być życie komórki! W trakcie warsztatów samodzielnie wyizolujesz DNA z banana i zajrzysz do wnętrza komórek, poznając kolorowy świat ich organelli. Nauka jeszcze nigdy nie była tak ciekawa! Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół.
Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
-
Mateusz Gawlik
Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
Mateusz Gawlik
10:30 - 12:00
1. Otwarcie – „Lekcja jak u Hitchcocka” „Każda dobra lekcja, jak film Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko rośnie.” - Krótka anegdota lub sytuacja „z życia szkoły”: np. rozmowa z uczniem, który pyta „A po co mi to?”. Uświadomienie: to pytanie nie jest atakiem, tylko szczerym wołaniem o sens. Teza: „Matematyka nie potrzebuje nowego programu nauczania. Potrzebuje nowego sposobu opowiadania.” 2. Po co uczymy matematyki? Refleksja nad celami: Czy uczymy liczenia, czy myślenia? Czy nasi uczniowie wiedzą, po co to robią? Matematyka jako język rozumienia świata, a nie tylko narzędzie rachunkowe. Cytat: „Matematyka to sztuka dostrzegania wzorców w chaosie.” Zachęta dla nauczycieli: spróbujmy mówić o matematyce tak, jak o kulturze — z emocją, z historią, z ludźmi w tle. 3. Gdzie dziś naprawdę bez matematyki ani rusz? Przykłady zawodów i dziedzin, gdzie matematyka jest kluczowa, ale nie zawsze oczywista: medycyna (modelowanie chorób), logistyka (optymalizacja tras), sport (analiza danych), psychologia (statystyka), sztuczna inteligencja (algorytmy). Wniosek: uczniowie muszą zobaczyć realne zastosowania – nie w zadaniach z „ojcem i synem”, ale w prawdziwym świecie. 4. Matematyczny storytelling – jak opowiadać o liczbach? Storytelling w edukacji matematycznej to nie „bajki o liczbach”, ale narracyjne konteksty, które: -uruchamiają ciekawość, -nadają sens pojęciom, -budują emocjonalne zaangażowanie. Struktura dobrej „matematycznej opowieści”: a)Pytanie lub zaskoczenie – coś, co łamie intuicję. b)Konflikt lub paradoks – coś nie działa tak, jak się wydaje. c)Matematyczne wyjaśnienie – odkrycie zasad rządzących światem. d)Zastosowanie lub morał – jak to działa w praktyce. „Uczeń zapomina wzór, ale zapamięta historię, w której ten wzór coś wyjaśnił.” 5. Przykłady matematycznych historii – mini-lekcje Każdy z przykładów można wykorzystać w pracy dydaktycznej jako „matematyczną opowieść”. Warto potraktować je jako scenariusze lekcji problemowych lub projekty interdyscyplinarne. 5.1. Paradoks Monty’ego Halla – kiedy intuicja zawodzi Kontekst: teleturniej, trzy drzwi, jeden samochód. Uczniowie intuicyjnie wybierają błędnie – i to początek dyskusji. Kluczowe przesłanie: matematyka uczy, że świat nie zawsze jest taki, jak nam się wydaje. Kompetencje: logiczne rozumowanie, analiza danych, krytyczne myślenie. 5.2. Funkcje wykładnicze i prawo Malthusa. Historia o bakteriach, populacji, wzroście danych w sieci. Wprowadzenie pojęcia wzrostu wykładniczego – i jego konsekwencji społecznych i ekologicznych. Wersja dla liceum: powiązanie z złożonością obliczeniową i eksplozją danych. Wniosek: matematyka pokazuje granice wzrostu – i granice naszej intuicji. 5.3. Wartość oczekiwana – czy opłaca się grać w kasynie? Kontekst: hazard, losowość, „czy można oszukać szczęście?”. Obliczenia wartości oczekiwanej i analiza emocji gracza. Wniosek: matematyka to narzędzie demaskowania złudzeń. 5.4. Kredyt hipoteczny i procent składany Historia: „młody dorosły i jego pierwsze mieszkanie”. Raty równe i malejące, suma ciągu i procent składany. Dyskusja: jak edukacja finansowa wpisuje się w program matematyki. Wniosek: matematyka to kompetencja obywatelska, nie tylko szkolna. 6. Dyskusja i refleksja – jak to przenieść na lekcję? Co nas blokuje w opowiadaniu o matematyce w ten sposób? Jak łączyć wymagania podstawy programowej z narracyjnym podejściem? Wskazówki praktyczne: -zaczynaj od pytania lub zdziwienia, nie od definicji, -buduj lekcję wokół historii lub problemu, -kończ refleksją lub zastosowaniem, -pozwól uczniom opowiadać własne historie matematyczne. 7. Zakończenie – Matematyka jako język sensu „Matematyka nie jest tylko narzędziem do liczenia. Jest sposobem widzenia świata – logicznego, pięknego i ludzkiego.” Podsumowanie: od „nauczania wzorów” do „budowania sensu”. Inspiracja końcowa: „Nie wszyscy uczniowie zostaną matematykami. Ale każdy może nauczyć się myśleć jak matematyk.” Przykładowe narzędzia w nauczaniu matematyki: ✓ Photomath – nauka krok po kroku, nie tylko „ściąganie ✓ Wirtualna tablica Idroo – wspólna prac
Praca w grupie zróżnicowanej
-
Dorota Prysak
Praca w grupie zróżnicowanej
Dorota Prysak
10:30 - 12:00
Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy, budować atmosferę włączającą i wspierającą, rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów. Cele warsztatu: Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów. Metody pracy: mini-wykład, analiza przyp praca w małych grupach, ćwiczenia praktyczne, dyskusja moderowana. Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich/podstawowych/dla wszystkich.
Temat Aneta Janiga
Temat Aneta Janiga
10:30 - 12:00
Typy reakcji chemicznych
-
Szpikowska
Typy reakcji chemicznych
Szpikowska
10:30 - 12:00
Doświadczenie powinno być nieodłącznym elementem każdej lekcji chemii. Na warsztatach „Typy reakcji chemicznych” zaproponujemy szereg eksperymentów dotyczących różnych reakcji chemicznych, zarówno z zakresu chemii organicznej, jak i nieorganicznej. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak w prosty sposób można przeprowadzić reakcje syntezy, analizy oraz wymiany. Pokażemy również fascynujące, barwne reakcje redoks oraz typowe reakcje z dziedziny chemii organicznej. Nasze doświadczenia będą oparte na podstawowym sprzęcie oraz odczynnikach dostępnych w laboratoriach szkolnych, co umożliwi ich łatwe zrealizowanie w warunkach klasowych. Prowadzący warsztaty będą służyć Uczestnikom radami praktycznymi oraz metodycznymi, dotyczącymi przebiegu doświadczenia, doboru sprzętu i odczynników oraz zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół
Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.
-
Barbara Wójcikowska
Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.
Barbara Wójcikowska
10:30 - 12:00
Podczas warsztatu nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz przeprowadzą doświadczenie z oznaczaniem grupy krwi (układ ABO/antygen Rh) z wykorzystaniem dostępnego, bezpiecznego, komercyjnego testu. Uczestnicy warsztatów rozwiążą krzyżówki genetyczne związane z dziedziczeniem grup krwi lub antygenu Rh – w formie grywalizacji. Dodatkowo zostanie zaprezentowana internetowa gra edukacyjna BloodTypingGame oraz gra karciana, które można wykorzystać do utrwalenia zdobytej wiedzy. Dzięki warsztatom nauczyciele poszerzą swoją wiedzę, uzyskają informacje jak przeprowadzić podobne warsztaty z uczniami uatrakcyjniając prowadzenie zajęć lekcyjnych. Grupa docelowa: ???
Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka
-
Joanna Grecka-Otremba
Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka
Joanna Grecka-Otremba
10:30 - 12:00
Edukacja kosmiczna w szkołach to nie tylko fascynująca przygoda w głąb wszechświata, ale również kluczowy element rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia u uczniów. Dzięki niej młodzi ludzie mogą zrozumieć, jak nasze codzienne życie jest powiązane z wydarzeniami zachodzącymi na ogromną skalę we wszechświecie. Dlaczego edukacja kosmiczna jest ważna? Rozwija ciekawość i kreatywność Nauka o kosmosie inspiruje uczniów do zadawania pytań, odkrywania i poszerzania horyzontów wiedzy. Wzmacnia umiejętności z zakresu nauk ścisłych Zajęcia związane z kosmosem integrują elementy fizyki, chemii, biologii, geografii i matematyki, co pomaga uczniom lepiej rozumieć te dziedziny. Przygotowuje na przyszłość W dobie rozwoju technologii kosmicznych, edukacja kosmiczna może przygotować uczniów do kariery w nowych, przyszłościowych zawodach. Promuje współpracę i pracę zespołową Projekty związane z kosmosem często wymagają pracy zespołowej, co rozwija umiejętności interpersonalne.
12:00
Przerwa kawowa
Przerwa kawowa
12:00 - 12:15
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
12:15
AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne
-
Joanna Maszybrocka
(
Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
)
AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne
Joanna Maszybrocka
(
Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
)
12:15 - 13:45
Warsztat to spotkanie skierowane do nauczycieli, którzy chcą poznać praktyczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami obsługi popularnych narzędzi AI, w szczególności ChatGPT, Claude, Gemini, Grok oraz zobaczą, jak mogą one wspierać różnorodne zadania – od przygotowania materiałów dydaktycznych, przez planowanie lekcji, po indywidualizację procesu nauczania. Warsztat łączy teorię z praktyką: uczestnicy poznają mocne strony i ograniczenia poszczególnych platform, nauczą się formułować skuteczne polecenia dla AI oraz dowiedzą się, jak bezpiecznie i etycznie korzystać z tych narzędzi. Podczas spotkania nauczyciele będą mieli okazję samodzielnie przetestować omawiane rozwiązania, wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami oraz wspólnie zastanowić się nad tym, jak AI zmienia rolę nauczyciela i kształtuje przyszłość edukacji. Celem warsztatów jest wyposażenie kadry pedagogicznej w wiedzę i umiejętności pozwalające świadomie i odpowiedzialnie wprowadzać AI do własnej praktyki zawodowej.
Druk 3d dla każdego
-
Jacek Francikowski
Druk 3d dla każdego
Jacek Francikowski
12:15 - 13:45
Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości wykorzystania druku 3D w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na przykładzie prostego w obsłudze i przyjaznego dla użytkownika systemu. Zaprezentowane zostaną proste narzędzia do projektowania modeli (Thinkercad), proces przygotowania do druku oraz działanie drukarki 3D w czasie rzeczywistym. Uczestnicy zobaczą przykłady gotowych modeli edukacyjnych i dowiedzą się, jak efektywnie wdrażać druk 3D do pracy dydaktycznej z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań i wskazówek. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół
IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.
-
Małgorzata Szymura
IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.
Małgorzata Szymura
12:15 - 13:45
Warsztaty skierowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o aktywizujące metody pracy. Uczestnicy poznają metodę Inquiry Based Learning (IBL) – podejście, które rozwija ciekawość naukową, krytyczne myślenie i umiejętność samodzielnego odkrywania zjawisk przez uczniów. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną: podstawy teoretyczne i poziomy zaawansowania metody IBL, praktyczne scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne, wskazówki, jak skutecznie wdrażać IBL i unikać najczęstszych błędów. Warsztat ma praktyczny charakter – uczestnicy wezmą udział w symulacjach i ćwiczeniach, zdobywając inspiracje i gotowe pomysły do wykorzystania w swojej pracy.
Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii
-
Maciej Mendecki
Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii
Maciej Mendecki
12:15 - 13:45
Warsztaty będą poświęcone praktycznemu wprowadzeniu do sejsmologii – nauki zajmującej się badaniem trzęsień ziemi, fal sejsmicznych oraz procesów zachodzących we wnętrzu naszej planety. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia, takie jak fale P i S, rejestracja drgań za pomocą sejsmografów czy interpretacja sejsmogramów. Omówiona zostanie również koncepcja source – path – site, opisująca, w jaki sposób właściwości źródła trzęsienia ziemi, droga propagacji fal oraz warunki lokalne wpływają na końcowy zapis sejsmiczny. W części teoretycznej poruszony zostanie także temat fizycznego modelu głębokiego wnętrza Ziemi oraz wkładu polskiego geofizyka, prof. Adama Dziewońskiego, w badania nad strukturą naszej planety. W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z mobilną aplikacją EMSC „LastQuake” oraz bazą danych EMSC (https://www.emsc-csem.org/), umożliwiającą dostęp do aktualnych i archiwalnych informacji o trzęsieniach ziemi z całego świata. W części praktycznej wykonane zostaną ćwiczenia obliczeniowe oparte na danych z bazy EMSC: 1. Analiza czasu przyjścia fal (tzw. pierwsze wstąpienia) – ile czasu potrzebują fale sejsmiczne, żeby dojść od ogniska do miejsca pomiaru? 2. Obliczenie średniej prędkości fal sejsmicznych we wnętrzu Ziemi – jak szybko poruszają się fale sejsmiczne? 3. Manualna lokalizacja epicentrum trzęsienia ziemi w Polsce z wykorzystaniem cyrkla, mapy oraz danych z polskich stacji sejsmologicznych. Warsztaty umożliwią zrozumienie podstawowych metod pracy sejsmologa i praktyczne prześledzenie procesu od rejestracji fal sejsmicznych do wyznaczenia epicentrum trzęsienia ziemi. Zajęcia będą się odbywać w sali komputerowej z dostępem do Internetu. Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych (klasy 5-8) i szkół średnich
Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie
-
Szymon Pulawski
(
Uniwersytet Śląski
)
Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie
Szymon Pulawski
(
Uniwersytet Śląski
)
12:15 - 13:45
Czy wiesz, że promieniowanie otacza nas na co dzień – w przestrzeni kosmicznej, w glebie, a nawet w naszych urządzeniach? Podczas warsztatów dowiesz się, czym są różne rodzaje promieniowania, jak je wykrywać i bezpiecznie badać. Zobaczysz detektory w akcji, wykonasz własne proste doświadczenia i przekonasz się, że świat niewidzialnych fal można oswoić i wykorzystać w nauce oraz technice. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ponadpodstawowych.
Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek
-
Katarzyna Malarz
Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek
Katarzyna Malarz
12:15 - 13:45
Wejdź do mikroskopijnego świata i odkryj, jak fascynujące może być życie komórki! W trakcie warsztatów samodzielnie wyizolujesz DNA z banana i zajrzysz do wnętrza komórek, poznając kolorowy świat ich organelli. Nauka jeszcze nigdy nie była tak ciekawa! Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół.
Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
-
Mateusz Gawlik
Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
Mateusz Gawlik
12:15 - 13:45
1. Otwarcie – „Lekcja jak u Hitchcocka” „Każda dobra lekcja, jak film Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko rośnie.” - Krótka anegdota lub sytuacja „z życia szkoły”: np. rozmowa z uczniem, który pyta „A po co mi to?”. Uświadomienie: to pytanie nie jest atakiem, tylko szczerym wołaniem o sens. Teza: „Matematyka nie potrzebuje nowego programu nauczania. Potrzebuje nowego sposobu opowiadania.” 2. Po co uczymy matematyki? Refleksja nad celami: Czy uczymy liczenia, czy myślenia? Czy nasi uczniowie wiedzą, po co to robią? Matematyka jako język rozumienia świata, a nie tylko narzędzie rachunkowe. Cytat: „Matematyka to sztuka dostrzegania wzorców w chaosie.” Zachęta dla nauczycieli: spróbujmy mówić o matematyce tak, jak o kulturze — z emocją, z historią, z ludźmi w tle. 3. Gdzie dziś naprawdę bez matematyki ani rusz? Przykłady zawodów i dziedzin, gdzie matematyka jest kluczowa, ale nie zawsze oczywista: medycyna (modelowanie chorób), logistyka (optymalizacja tras), sport (analiza danych), psychologia (statystyka), sztuczna inteligencja (algorytmy). Wniosek: uczniowie muszą zobaczyć realne zastosowania – nie w zadaniach z „ojcem i synem”, ale w prawdziwym świecie. 4. Matematyczny storytelling – jak opowiadać o liczbach? Storytelling w edukacji matematycznej to nie „bajki o liczbach”, ale narracyjne konteksty, które: -uruchamiają ciekawość, -nadają sens pojęciom, -budują emocjonalne zaangażowanie. Struktura dobrej „matematycznej opowieści”: a)Pytanie lub zaskoczenie – coś, co łamie intuicję. b)Konflikt lub paradoks – coś nie działa tak, jak się wydaje. c)Matematyczne wyjaśnienie – odkrycie zasad rządzących światem. d)Zastosowanie lub morał – jak to działa w praktyce. „Uczeń zapomina wzór, ale zapamięta historię, w której ten wzór coś wyjaśnił.” 5. Przykłady matematycznych historii – mini-lekcje Każdy z przykładów można wykorzystać w pracy dydaktycznej jako „matematyczną opowieść”. Warto potraktować je jako scenariusze lekcji problemowych lub projekty interdyscyplinarne. 5.1. Paradoks Monty’ego Halla – kiedy intuicja zawodzi Kontekst: teleturniej, trzy drzwi, jeden samochód. Uczniowie intuicyjnie wybierają błędnie – i to początek dyskusji. Kluczowe przesłanie: matematyka uczy, że świat nie zawsze jest taki, jak nam się wydaje. Kompetencje: logiczne rozumowanie, analiza danych, krytyczne myślenie. 5.2. Funkcje wykładnicze i prawo Malthusa. Historia o bakteriach, populacji, wzroście danych w sieci. Wprowadzenie pojęcia wzrostu wykładniczego – i jego konsekwencji społecznych i ekologicznych. Wersja dla liceum: powiązanie z złożonością obliczeniową i eksplozją danych. Wniosek: matematyka pokazuje granice wzrostu – i granice naszej intuicji. 5.3. Wartość oczekiwana – czy opłaca się grać w kasynie? Kontekst: hazard, losowość, „czy można oszukać szczęście?”. Obliczenia wartości oczekiwanej i analiza emocji gracza. Wniosek: matematyka to narzędzie demaskowania złudzeń. 5.4. Kredyt hipoteczny i procent składany Historia: „młody dorosły i jego pierwsze mieszkanie”. Raty równe i malejące, suma ciągu i procent składany. Dyskusja: jak edukacja finansowa wpisuje się w program matematyki. Wniosek: matematyka to kompetencja obywatelska, nie tylko szkolna. 6. Dyskusja i refleksja – jak to przenieść na lekcję? Co nas blokuje w opowiadaniu o matematyce w ten sposób? Jak łączyć wymagania podstawy programowej z narracyjnym podejściem? Wskazówki praktyczne: -zaczynaj od pytania lub zdziwienia, nie od definicji, -buduj lekcję wokół historii lub problemu, -kończ refleksją lub zastosowaniem, -pozwól uczniom opowiadać własne historie matematyczne. 7. Zakończenie – Matematyka jako język sensu „Matematyka nie jest tylko narzędziem do liczenia. Jest sposobem widzenia świata – logicznego, pięknego i ludzkiego.” Podsumowanie: od „nauczania wzorów” do „budowania sensu”. Inspiracja końcowa: „Nie wszyscy uczniowie zostaną matematykami. Ale każdy może nauczyć się myśleć jak matematyk.” Przykładowe narzędzia w nauczaniu matematyki: ✓ Photomath – nauka krok po kroku, nie tylko „ściąganie ✓ Wirtualna tablica Idroo – wspólna prac
Praca w grupie zróżnicowanej
-
Dorota Prysak
Praca w grupie zróżnicowanej
Dorota Prysak
12:15 - 13:45
Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy, budować atmosferę włączającą i wspierającą, rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów. Cele warsztatu: Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów. Metody pracy: mini-wykład, analiza przyp praca w małych grupach, ćwiczenia praktyczne, dyskusja moderowana. Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich/podstawowych/dla wszystkich.
Temat Aneta Janiga
Temat Aneta Janiga
12:15 - 13:45
Typy reakcji chemicznych
-
Szpikowska
Typy reakcji chemicznych
Szpikowska
12:15 - 13:45
Doświadczenie powinno być nieodłącznym elementem każdej lekcji chemii. Na warsztatach „Typy reakcji chemicznych” zaproponujemy szereg eksperymentów dotyczących różnych reakcji chemicznych, zarówno z zakresu chemii organicznej, jak i nieorganicznej. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak w prosty sposób można przeprowadzić reakcje syntezy, analizy oraz wymiany. Pokażemy również fascynujące, barwne reakcje redoks oraz typowe reakcje z dziedziny chemii organicznej. Nasze doświadczenia będą oparte na podstawowym sprzęcie oraz odczynnikach dostępnych w laboratoriach szkolnych, co umożliwi ich łatwe zrealizowanie w warunkach klasowych. Prowadzący warsztaty będą służyć Uczestnikom radami praktycznymi oraz metodycznymi, dotyczącymi przebiegu doświadczenia, doboru sprzętu i odczynników oraz zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół
Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.
-
Barbara Wójcikowska
Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.
Barbara Wójcikowska
12:15 - 13:45
Podczas warsztatu nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz przeprowadzą doświadczenie z oznaczaniem grupy krwi (układ ABO/antygen Rh) z wykorzystaniem dostępnego, bezpiecznego, komercyjnego testu. Uczestnicy warsztatów rozwiążą krzyżówki genetyczne związane z dziedziczeniem grup krwi lub antygenu Rh – w formie grywalizacji. Dodatkowo zostanie zaprezentowana internetowa gra edukacyjna BloodTypingGame oraz gra karciana, które można wykorzystać do utrwalenia zdobytej wiedzy. Dzięki warsztatom nauczyciele poszerzą swoją wiedzę, uzyskają informacje jak przeprowadzić podobne warsztaty z uczniami uatrakcyjniając prowadzenie zajęć lekcyjnych. Grupa docelowa: ???
Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka
-
Joanna Grecka-Otremba
Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka
Joanna Grecka-Otremba
12:15 - 13:45
Edukacja kosmiczna w szkołach to nie tylko fascynująca przygoda w głąb wszechświata, ale również kluczowy element rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia u uczniów. Dzięki niej młodzi ludzie mogą zrozumieć, jak nasze codzienne życie jest powiązane z wydarzeniami zachodzącymi na ogromną skalę we wszechświecie. Dlaczego edukacja kosmiczna jest ważna? Rozwija ciekawość i kreatywność Nauka o kosmosie inspiruje uczniów do zadawania pytań, odkrywania i poszerzania horyzontów wiedzy. Wzmacnia umiejętności z zakresu nauk ścisłych Zajęcia związane z kosmosem integrują elementy fizyki, chemii, biologii, geografii i matematyki, co pomaga uczniom lepiej rozumieć te dziedziny. Przygotowuje na przyszłość W dobie rozwoju technologii kosmicznych, edukacja kosmiczna może przygotować uczniów do kariery w nowych, przyszłościowych zawodach. Promuje współpracę i pracę zespołową Projekty związane z kosmosem często wymagają pracy zespołowej, co rozwija umiejętności interpersonalne.
13:45
Przerwa obiadowa
Przerwa obiadowa
13:45 - 14:45
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
14:45
Tytuł prof. Nawrat
-
Zbigniew Nawrat
Tytuł prof. Nawrat
Zbigniew Nawrat
14:45 - 15:15
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
niedziela, 23 listopada 2025
09:30
Kosmiczna zagadka egipskiego sztyletu.
-
Damian Jabłeka
(
Planetarium Śląskie
)
Kosmiczna zagadka egipskiego sztyletu.
Damian Jabłeka
(
Planetarium Śląskie
)
09:30 - 10:30
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Czy w przestrzeni kosmicznej można odnaleźć struktury krystaliczne? A może nie trzeba szukać poza naszą planetą? Wspólnie przyjrzymy się temu, jak dzięki krystalicznej strukturze udało się rozwikłać zagadkę królewskiego sztyletu. Przyjrzymy się także przesłankom do istnienia drogocennych kamieni w naszym układzie słonecznym i daleko poza nim.
10:30
Astronomia - fale grawitacyjne
-
Aleksandra Piórkowska
Astronomia - fale grawitacyjne
Aleksandra Piórkowska
10:30 - 11:15
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
11:15
Przerwa kawowa
Przerwa kawowa
11:15 - 11:30
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
11:30
AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne
-
Joanna Maszybrocka
(
Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
)
AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne
Joanna Maszybrocka
(
Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
)
11:30 - 13:00
Warsztat to spotkanie skierowane do nauczycieli, którzy chcą poznać praktyczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami obsługi popularnych narzędzi AI, w szczególności ChatGPT, Claude, Gemini, Grok oraz zobaczą, jak mogą one wspierać różnorodne zadania – od przygotowania materiałów dydaktycznych, przez planowanie lekcji, po indywidualizację procesu nauczania. Warsztat łączy teorię z praktyką: uczestnicy poznają mocne strony i ograniczenia poszczególnych platform, nauczą się formułować skuteczne polecenia dla AI oraz dowiedzą się, jak bezpiecznie i etycznie korzystać z tych narzędzi. Podczas spotkania nauczyciele będą mieli okazję samodzielnie przetestować omawiane rozwiązania, wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami oraz wspólnie zastanowić się nad tym, jak AI zmienia rolę nauczyciela i kształtuje przyszłość edukacji. Celem warsztatów jest wyposażenie kadry pedagogicznej w wiedzę i umiejętności pozwalające świadomie i odpowiedzialnie wprowadzać AI do własnej praktyki zawodowej.
Druk 3d dla każdego
-
Jacek Francikowski
Druk 3d dla każdego
Jacek Francikowski
11:30 - 13:00
Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości wykorzystania druku 3D w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na przykładzie prostego w obsłudze i przyjaznego dla użytkownika systemu. Zaprezentowane zostaną proste narzędzia do projektowania modeli (Thinkercad), proces przygotowania do druku oraz działanie drukarki 3D w czasie rzeczywistym. Uczestnicy zobaczą przykłady gotowych modeli edukacyjnych i dowiedzą się, jak efektywnie wdrażać druk 3D do pracy dydaktycznej z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań i wskazówek. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół
IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.
-
Małgorzata Szymura
IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.
Małgorzata Szymura
11:30 - 13:00
Warsztaty skierowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o aktywizujące metody pracy. Uczestnicy poznają metodę Inquiry Based Learning (IBL) – podejście, które rozwija ciekawość naukową, krytyczne myślenie i umiejętność samodzielnego odkrywania zjawisk przez uczniów. Podczas spotkania zaprezentowane zostaną: podstawy teoretyczne i poziomy zaawansowania metody IBL, praktyczne scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne, wskazówki, jak skutecznie wdrażać IBL i unikać najczęstszych błędów. Warsztat ma praktyczny charakter – uczestnicy wezmą udział w symulacjach i ćwiczeniach, zdobywając inspiracje i gotowe pomysły do wykorzystania w swojej pracy.
Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii
-
Maciej Mendecki
Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii
Maciej Mendecki
11:30 - 13:00
Warsztaty będą poświęcone praktycznemu wprowadzeniu do sejsmologii – nauki zajmującej się badaniem trzęsień ziemi, fal sejsmicznych oraz procesów zachodzących we wnętrzu naszej planety. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia, takie jak fale P i S, rejestracja drgań za pomocą sejsmografów czy interpretacja sejsmogramów. Omówiona zostanie również koncepcja source – path – site, opisująca, w jaki sposób właściwości źródła trzęsienia ziemi, droga propagacji fal oraz warunki lokalne wpływają na końcowy zapis sejsmiczny. W części teoretycznej poruszony zostanie także temat fizycznego modelu głębokiego wnętrza Ziemi oraz wkładu polskiego geofizyka, prof. Adama Dziewońskiego, w badania nad strukturą naszej planety. W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z mobilną aplikacją EMSC „LastQuake” oraz bazą danych EMSC (https://www.emsc-csem.org/), umożliwiającą dostęp do aktualnych i archiwalnych informacji o trzęsieniach ziemi z całego świata. W części praktycznej wykonane zostaną ćwiczenia obliczeniowe oparte na danych z bazy EMSC: 1. Analiza czasu przyjścia fal (tzw. pierwsze wstąpienia) – ile czasu potrzebują fale sejsmiczne, żeby dojść od ogniska do miejsca pomiaru? 2. Obliczenie średniej prędkości fal sejsmicznych we wnętrzu Ziemi – jak szybko poruszają się fale sejsmiczne? 3. Manualna lokalizacja epicentrum trzęsienia ziemi w Polsce z wykorzystaniem cyrkla, mapy oraz danych z polskich stacji sejsmologicznych. Warsztaty umożliwią zrozumienie podstawowych metod pracy sejsmologa i praktyczne prześledzenie procesu od rejestracji fal sejsmicznych do wyznaczenia epicentrum trzęsienia ziemi. Zajęcia będą się odbywać w sali komputerowej z dostępem do Internetu. Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych (klasy 5-8) i szkół średnich
Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie
-
Szymon Pulawski
(
Uniwersytet Śląski
)
Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie
Szymon Pulawski
(
Uniwersytet Śląski
)
11:30 - 13:00
Czy wiesz, że promieniowanie otacza nas na co dzień – w przestrzeni kosmicznej, w glebie, a nawet w naszych urządzeniach? Podczas warsztatów dowiesz się, czym są różne rodzaje promieniowania, jak je wykrywać i bezpiecznie badać. Zobaczysz detektory w akcji, wykonasz własne proste doświadczenia i przekonasz się, że świat niewidzialnych fal można oswoić i wykorzystać w nauce oraz technice. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ponadpodstawowych.
Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek
-
Katarzyna Malarz
Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek
Katarzyna Malarz
11:30 - 13:00
Wejdź do mikroskopijnego świata i odkryj, jak fascynujące może być życie komórki! W trakcie warsztatów samodzielnie wyizolujesz DNA z banana i zajrzysz do wnętrza komórek, poznając kolorowy świat ich organelli. Nauka jeszcze nigdy nie była tak ciekawa! Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół.
Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
-
Mateusz Gawlik
Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
Mateusz Gawlik
11:30 - 13:00
1. Otwarcie – „Lekcja jak u Hitchcocka” „Każda dobra lekcja, jak film Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko rośnie.” - Krótka anegdota lub sytuacja „z życia szkoły”: np. rozmowa z uczniem, który pyta „A po co mi to?”. Uświadomienie: to pytanie nie jest atakiem, tylko szczerym wołaniem o sens. Teza: „Matematyka nie potrzebuje nowego programu nauczania. Potrzebuje nowego sposobu opowiadania.” 2. Po co uczymy matematyki? Refleksja nad celami: Czy uczymy liczenia, czy myślenia? Czy nasi uczniowie wiedzą, po co to robią? Matematyka jako język rozumienia świata, a nie tylko narzędzie rachunkowe. Cytat: „Matematyka to sztuka dostrzegania wzorców w chaosie.” Zachęta dla nauczycieli: spróbujmy mówić o matematyce tak, jak o kulturze — z emocją, z historią, z ludźmi w tle. 3. Gdzie dziś naprawdę bez matematyki ani rusz? Przykłady zawodów i dziedzin, gdzie matematyka jest kluczowa, ale nie zawsze oczywista: medycyna (modelowanie chorób), logistyka (optymalizacja tras), sport (analiza danych), psychologia (statystyka), sztuczna inteligencja (algorytmy). Wniosek: uczniowie muszą zobaczyć realne zastosowania – nie w zadaniach z „ojcem i synem”, ale w prawdziwym świecie. 4. Matematyczny storytelling – jak opowiadać o liczbach? Storytelling w edukacji matematycznej to nie „bajki o liczbach”, ale narracyjne konteksty, które: -uruchamiają ciekawość, -nadają sens pojęciom, -budują emocjonalne zaangażowanie. Struktura dobrej „matematycznej opowieści”: a)Pytanie lub zaskoczenie – coś, co łamie intuicję. b)Konflikt lub paradoks – coś nie działa tak, jak się wydaje. c)Matematyczne wyjaśnienie – odkrycie zasad rządzących światem. d)Zastosowanie lub morał – jak to działa w praktyce. „Uczeń zapomina wzór, ale zapamięta historię, w której ten wzór coś wyjaśnił.” 5. Przykłady matematycznych historii – mini-lekcje Każdy z przykładów można wykorzystać w pracy dydaktycznej jako „matematyczną opowieść”. Warto potraktować je jako scenariusze lekcji problemowych lub projekty interdyscyplinarne. 5.1. Paradoks Monty’ego Halla – kiedy intuicja zawodzi Kontekst: teleturniej, trzy drzwi, jeden samochód. Uczniowie intuicyjnie wybierają błędnie – i to początek dyskusji. Kluczowe przesłanie: matematyka uczy, że świat nie zawsze jest taki, jak nam się wydaje. Kompetencje: logiczne rozumowanie, analiza danych, krytyczne myślenie. 5.2. Funkcje wykładnicze i prawo Malthusa. Historia o bakteriach, populacji, wzroście danych w sieci. Wprowadzenie pojęcia wzrostu wykładniczego – i jego konsekwencji społecznych i ekologicznych. Wersja dla liceum: powiązanie z złożonością obliczeniową i eksplozją danych. Wniosek: matematyka pokazuje granice wzrostu – i granice naszej intuicji. 5.3. Wartość oczekiwana – czy opłaca się grać w kasynie? Kontekst: hazard, losowość, „czy można oszukać szczęście?”. Obliczenia wartości oczekiwanej i analiza emocji gracza. Wniosek: matematyka to narzędzie demaskowania złudzeń. 5.4. Kredyt hipoteczny i procent składany Historia: „młody dorosły i jego pierwsze mieszkanie”. Raty równe i malejące, suma ciągu i procent składany. Dyskusja: jak edukacja finansowa wpisuje się w program matematyki. Wniosek: matematyka to kompetencja obywatelska, nie tylko szkolna. 6. Dyskusja i refleksja – jak to przenieść na lekcję? Co nas blokuje w opowiadaniu o matematyce w ten sposób? Jak łączyć wymagania podstawy programowej z narracyjnym podejściem? Wskazówki praktyczne: -zaczynaj od pytania lub zdziwienia, nie od definicji, -buduj lekcję wokół historii lub problemu, -kończ refleksją lub zastosowaniem, -pozwól uczniom opowiadać własne historie matematyczne. 7. Zakończenie – Matematyka jako język sensu „Matematyka nie jest tylko narzędziem do liczenia. Jest sposobem widzenia świata – logicznego, pięknego i ludzkiego.” Podsumowanie: od „nauczania wzorów” do „budowania sensu”. Inspiracja końcowa: „Nie wszyscy uczniowie zostaną matematykami. Ale każdy może nauczyć się myśleć jak matematyk.” Przykładowe narzędzia w nauczaniu matematyki: ✓ Photomath – nauka krok po kroku, nie tylko „ściąganie ✓ Wirtualna tablica Idroo – wspólna prac
Praca w grupie zróżnicowanej
-
Dorota Prysak
Praca w grupie zróżnicowanej
Dorota Prysak
11:30 - 13:00
Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia. Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy, budować atmosferę włączającą i wspierającą, rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów. Cele warsztatu: Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów. Metody pracy: mini-wykład, analiza przyp praca w małych grupach, ćwiczenia praktyczne, dyskusja moderowana. Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich/podstawowych/dla wszystkich.
Temat Aneta Janiga
Temat Aneta Janiga
11:30 - 13:00
Typy reakcji chemicznych
-
Szpikowska
Typy reakcji chemicznych
Szpikowska
11:30 - 13:00
Doświadczenie powinno być nieodłącznym elementem każdej lekcji chemii. Na warsztatach „Typy reakcji chemicznych” zaproponujemy szereg eksperymentów dotyczących różnych reakcji chemicznych, zarówno z zakresu chemii organicznej, jak i nieorganicznej. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak w prosty sposób można przeprowadzić reakcje syntezy, analizy oraz wymiany. Pokażemy również fascynujące, barwne reakcje redoks oraz typowe reakcje z dziedziny chemii organicznej. Nasze doświadczenia będą oparte na podstawowym sprzęcie oraz odczynnikach dostępnych w laboratoriach szkolnych, co umożliwi ich łatwe zrealizowanie w warunkach klasowych. Prowadzący warsztaty będą służyć Uczestnikom radami praktycznymi oraz metodycznymi, dotyczącymi przebiegu doświadczenia, doboru sprzętu i odczynników oraz zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół
Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.
-
Barbara Wójcikowska
Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.
Barbara Wójcikowska
11:30 - 13:00
Podczas warsztatu nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz przeprowadzą doświadczenie z oznaczaniem grupy krwi (układ ABO/antygen Rh) z wykorzystaniem dostępnego, bezpiecznego, komercyjnego testu. Uczestnicy warsztatów rozwiążą krzyżówki genetyczne związane z dziedziczeniem grup krwi lub antygenu Rh – w formie grywalizacji. Dodatkowo zostanie zaprezentowana internetowa gra edukacyjna BloodTypingGame oraz gra karciana, które można wykorzystać do utrwalenia zdobytej wiedzy. Dzięki warsztatom nauczyciele poszerzą swoją wiedzę, uzyskają informacje jak przeprowadzić podobne warsztaty z uczniami uatrakcyjniając prowadzenie zajęć lekcyjnych. Grupa docelowa: ???
Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka
-
Joanna Grecka-Otremba
Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka
Joanna Grecka-Otremba
11:30 - 13:00
Edukacja kosmiczna w szkołach to nie tylko fascynująca przygoda w głąb wszechświata, ale również kluczowy element rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia u uczniów. Dzięki niej młodzi ludzie mogą zrozumieć, jak nasze codzienne życie jest powiązane z wydarzeniami zachodzącymi na ogromną skalę we wszechświecie. Dlaczego edukacja kosmiczna jest ważna? Rozwija ciekawość i kreatywność Nauka o kosmosie inspiruje uczniów do zadawania pytań, odkrywania i poszerzania horyzontów wiedzy. Wzmacnia umiejętności z zakresu nauk ścisłych Zajęcia związane z kosmosem integrują elementy fizyki, chemii, biologii, geografii i matematyki, co pomaga uczniom lepiej rozumieć te dziedziny. Przygotowuje na przyszłość W dobie rozwoju technologii kosmicznych, edukacja kosmiczna może przygotować uczniów do kariery w nowych, przyszłościowych zawodach. Promuje współpracę i pracę zespołową Projekty związane z kosmosem często wymagają pracy zespołowej, co rozwija umiejętności interpersonalne.
13:00
Przerwa obiadowa
Przerwa obiadowa
13:00 - 14:00
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
14:00
Wykład z pokazami
-
Aneta Szczygielska
(
Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ
)
Wykład z pokazami
Aneta Szczygielska
(
Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ
)
14:00 - 14:45
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
14:45
Zakończenie
-
Katarzyna Schmidt
(
Uniwersytet Śląski, WNSiT
)
Zakończenie
Katarzyna Schmidt
(
Uniwersytet Śląski, WNSiT
)
14:45 - 15:05
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)