Konferencja dla nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych

Europe/Warsaw
Biblioteka (na prawo od wejścia głównego) (Kampus Chorzów)

Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

Kampus Chorzów

ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
Katarzyna Schmidt (Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ)
Opis

W ramach dwudniowej konferencji planujemy wykłady i warsztaty dla nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. 

 

Zaprezentowane zostaną nowoczesne metody nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, w tym: 

  • metody  aktywizujące uczniów,  

  • nauczanie przez  doświadczanie (min. IBSE),  

  • praca metodą  projektu,  

  • wykorzystanie  STEM, 

  • zastosowanie AI w nauczaniu.  

Poruszone zostaną tematy związane z dobrostanem nauczycieli oraz pracą z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 

 

Uczestnicy będą mogli samodzielnie przeprowadzać doświadczenia oraz obserwacje z wykorzystaniem najnowocześniejszego sprzętu laboratoryjnego - połączenie teorii oraz praktyki jest bowiem istotnym elementem poznawczym. W dobie szybkiego postępu naukowego i rozwijających się technik analitycznych istotne jest zwiększanie świadomość oraz wiedzy nauczycieli, dla których techniki badawcze oraz doświadczalne wciąż stanowią duże wyzwanie dydaktyczne. Podniesienie ich kompetencji poprawi jakość edukacji uczniów, pobudzającą ich kreatywność i motywację

    • 1
      Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ dla szkół Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów

      Podczas krótkiej prezentacji zostaną przedstawione aktualnie realizowane projekty promocyjno-dydaktyczne skierowane do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych.

      Mówca: Katarzyna Schmidt (Uniwersytet Śląski, WNSiT)
    • 2
      Odtąd dotąd... a tam Kosmos Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
      Mówca: Dr Dagmara Sokołowska (Uniwersytet Jagielloński)
    • 10:00
      Przerwa kawowa Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów

      W przerwie przewidziano możliwość zapoznania się ze stanowiskami firm i wydawnictw.

    • 3
      AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne

      Warsztat to spotkanie skierowane do nauczycieli, którzy chcą poznać praktyczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami obsługi popularnych narzędzi AI, w szczególności ChatGPT, Claude, Gemini, Grok oraz zobaczą, jak mogą one wspierać różnorodne zadania – od przygotowania materiałów dydaktycznych, przez planowanie lekcji, po indywidualizację procesu nauczania.
      Warsztat łączy teorię z praktyką: uczestnicy poznają mocne strony i ograniczenia poszczególnych platform, nauczą się formułować skuteczne polecenia dla AI oraz dowiedzą się, jak bezpiecznie i etycznie korzystać z tych narzędzi. Podczas spotkania nauczyciele będą mieli okazję samodzielnie przetestować omawiane rozwiązania, wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami oraz wspólnie zastanowić się nad tym, jak AI zmienia rolę nauczyciela i kształtuje przyszłość edukacji. Celem warsztatów jest wyposażenie kadry pedagogicznej w wiedzę i umiejętności pozwalające świadomie i odpowiedzialnie wprowadzać AI do własnej praktyki zawodowej.

      Mówca: Joanna Maszybrocka (Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych)
    • 4
      Druk 3d dla każdego

      Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości wykorzystania druku 3D w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na przykładzie prostego w obsłudze i przyjaznego dla użytkownika systemu. Zaprezentowane zostaną proste narzędzia do projektowania modeli (Thinkercad), proces przygotowania do druku oraz działanie drukarki 3D w czasie rzeczywistym. Uczestnicy zobaczą przykłady gotowych modeli edukacyjnych i dowiedzą się, jak efektywnie wdrażać druk 3D do pracy dydaktycznej z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań i wskazówek. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół

      Mówca: Jacek Francikowski
    • 5
      IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.

      Warsztaty skierowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o aktywizujące metody pracy. Uczestnicy poznają metodę Inquiry Based Learning (IBL) – podejście, które rozwija ciekawość naukową, krytyczne myślenie i umiejętność samodzielnego odkrywania zjawisk przez uczniów.

      Podczas spotkania zaprezentowane zostaną:
      podstawy teoretyczne i poziomy zaawansowania metody IBL,
      praktyczne scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne,
      wskazówki, jak skutecznie wdrażać IBL i unikać najczęstszych błędów.

      Warsztat ma praktyczny charakter – uczestnicy wezmą udział w symulacjach i ćwiczeniach, zdobywając inspiracje i gotowe pomysły do wykorzystania w swojej pracy.

      Mówca: Małgorzata Szymura
    • 6
      Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii

      Warsztaty będą poświęcone praktycznemu wprowadzeniu do sejsmologii – nauki zajmującej się badaniem trzęsień ziemi, fal sejsmicznych oraz procesów zachodzących we wnętrzu naszej planety. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia, takie jak fale P i S, rejestracja drgań za pomocą sejsmografów czy interpretacja sejsmogramów. Omówiona zostanie również koncepcja source – path – site, opisująca, w jaki sposób właściwości źródła trzęsienia ziemi, droga propagacji fal oraz warunki lokalne wpływają na końcowy zapis sejsmiczny. W części teoretycznej poruszony zostanie także temat fizycznego modelu głębokiego wnętrza Ziemi oraz wkładu polskiego geofizyka, prof. Adama Dziewońskiego, w badania nad strukturą naszej planety.

      W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z mobilną aplikacją EMSC „LastQuake” oraz bazą danych EMSC (https://www.emsc-csem.org/), umożliwiającą dostęp do aktualnych i archiwalnych informacji o trzęsieniach ziemi z całego świata. W części praktycznej wykonane zostaną ćwiczenia obliczeniowe oparte na danych z bazy EMSC:

      1. Analiza czasu przyjścia fal (tzw. pierwsze wstąpienia) – ile czasu potrzebują fale sejsmiczne, żeby dojść od ogniska do miejsca pomiaru?

      2. Obliczenie średniej prędkości fal sejsmicznych we wnętrzu Ziemi – jak szybko poruszają się fale sejsmiczne?

      3. Manualna lokalizacja epicentrum trzęsienia ziemi w Polsce z wykorzystaniem cyrkla, mapy oraz danych z polskich stacji sejsmologicznych.

      Warsztaty umożliwią zrozumienie podstawowych metod pracy sejsmologa i praktyczne prześledzenie procesu od rejestracji fal sejsmicznych do wyznaczenia epicentrum trzęsienia ziemi.

      Zajęcia będą się odbywać w sali komputerowej z dostępem do Internetu.

      Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych (klasy 5-8) i szkół średnich

      Mówca: Maciej Mendecki
    • 7
      Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie

      Czy wiesz, że promieniowanie otacza nas na co dzień – w przestrzeni kosmicznej, w glebie, a nawet w naszych urządzeniach? Podczas warsztatów dowiesz się, czym są różne rodzaje promieniowania, jak je wykrywać i bezpiecznie badać. Zobaczysz detektory w akcji, wykonasz własne proste doświadczenia i przekonasz się, że świat niewidzialnych fal można oswoić i wykorzystać w nauce oraz technice. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ponadpodstawowych.

      Mówca: Szymon Pulawski (Uniwersytet Śląski)
    • 8
      Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek

      Wejdź do mikroskopijnego świata i odkryj, jak fascynujące może być życie komórki! W trakcie warsztatów samodzielnie wyizolujesz DNA z banana i zajrzysz do wnętrza komórek, poznając kolorowy świat ich organelli. Nauka jeszcze nigdy nie była tak ciekawa! Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół.

      Mówca: Katarzyna Malarz
    • 9
      Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
      1. Otwarcie – „Lekcja jak u Hitchcocka”
        „Każda dobra lekcja, jak film Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko rośnie.” - Krótka anegdota lub sytuacja „z życia szkoły”: np. rozmowa z uczniem, który pyta „A po co mi to?”. Uświadomienie: to pytanie nie jest atakiem, tylko szczerym wołaniem o sens.

      Teza: „Matematyka nie potrzebuje nowego programu nauczania. Potrzebuje nowego sposobu opowiadania.”

      1. Po co uczymy matematyki? Refleksja nad celami: Czy uczymy liczenia, czy myślenia? Czy nasi uczniowie wiedzą, po co to robią? Matematyka jako język rozumienia świata, a nie tylko narzędzie rachunkowe. Cytat: „Matematyka to sztuka dostrzegania wzorców w chaosie.” Zachęta dla nauczycieli: spróbujmy mówić o matematyce tak, jak o kulturze — z emocją, z historią, z ludźmi w tle.

      2. Gdzie dziś naprawdę bez matematyki ani rusz? Przykłady zawodów i dziedzin, gdzie matematyka jest kluczowa, ale nie zawsze oczywista: medycyna (modelowanie chorób), logistyka (optymalizacja tras), sport (analiza danych), psychologia (statystyka), sztuczna inteligencja (algorytmy). Wniosek: uczniowie muszą zobaczyć realne zastosowania – nie w zadaniach z „ojcem i synem”, ale w prawdziwym świecie.

      3. Matematyczny storytelling – jak opowiadać o liczbach? Storytelling w edukacji matematycznej to nie „bajki o liczbach”, ale narracyjne konteksty, które:
        -uruchamiają ciekawość,
        -nadają sens pojęciom,
        -budują emocjonalne zaangażowanie.
        Struktura dobrej „matematycznej opowieści”:
        a)Pytanie lub zaskoczenie – coś, co łamie intuicję.
        b)Konflikt lub paradoks – coś nie działa tak, jak się wydaje.
        c)Matematyczne wyjaśnienie – odkrycie zasad rządzących światem.
        d)Zastosowanie lub morał – jak to działa w praktyce.
        „Uczeń zapomina wzór, ale zapamięta historię, w której ten wzór coś wyjaśnił.”

      4. Przykłady matematycznych historii – mini-lekcje Każdy z przykładów można wykorzystać w pracy dydaktycznej jako „matematyczną opowieść”. Warto potraktować je jako scenariusze lekcji problemowych lub projekty interdyscyplinarne.
        5.1. Paradoks Monty’ego Halla – kiedy intuicja zawodzi Kontekst: teleturniej, trzy drzwi, jeden samochód. Uczniowie intuicyjnie wybierają błędnie – i to początek dyskusji. Kluczowe przesłanie: matematyka uczy, że świat nie zawsze jest taki, jak nam się wydaje. Kompetencje: logiczne rozumowanie, analiza danych, krytyczne myślenie.
        5.2. Funkcje wykładnicze i prawo Malthusa. Historia o bakteriach, populacji, wzroście danych w sieci. Wprowadzenie pojęcia wzrostu wykładniczego – i jego konsekwencji społecznych i ekologicznych. Wersja dla liceum: powiązanie z złożonością obliczeniową i eksplozją danych. Wniosek: matematyka pokazuje granice wzrostu – i granice naszej intuicji.
        5.3. Wartość oczekiwana – czy opłaca się grać w kasynie? Kontekst: hazard, losowość, „czy można oszukać szczęście?”. Obliczenia wartości oczekiwanej i analiza emocji gracza. Wniosek: matematyka to narzędzie demaskowania złudzeń.
        5.4. Kredyt hipoteczny i procent składany Historia: „młody dorosły i jego pierwsze mieszkanie”. Raty równe i malejące, suma ciągu i procent składany. Dyskusja: jak edukacja finansowa wpisuje się w program matematyki. Wniosek: matematyka to kompetencja obywatelska, nie tylko szkolna.

      5. Dyskusja i refleksja – jak to przenieść na lekcję? Co nas blokuje w opowiadaniu o matematyce w ten sposób? Jak łączyć wymagania podstawy programowej z narracyjnym podejściem?
        Wskazówki praktyczne:
        -zaczynaj od pytania lub zdziwienia, nie od definicji,
        -buduj lekcję wokół historii lub problemu,
        -kończ refleksją lub zastosowaniem,
        -pozwól uczniom opowiadać własne historie matematyczne.

      6. Zakończenie – Matematyka jako język sensu „Matematyka nie jest tylko narzędziem do liczenia. Jest sposobem widzenia świata – logicznego, pięknego i ludzkiego.” Podsumowanie: od „nauczania wzorów” do „budowania sensu”.

      Inspiracja końcowa: „Nie wszyscy uczniowie zostaną matematykami. Ale każdy może nauczyć się myśleć jak matematyk.”
      Przykładowe narzędzia w nauczaniu matematyki:
      ✓ Photomath – nauka krok po kroku, nie tylko „ściąganie
      ✓ Wirtualna tablica Idroo – wspólna prac

      Mówca: Mateusz Gawlik
    • 10
      Praca w grupie zróżnicowanej

      Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia.

      Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy,
      budować atmosferę włączającą i wspierającą, rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów.

      Cele warsztatu:

      Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów.

      Metody pracy:
      mini-wykład,
      analiza przyp
      praca w małych grupach,
      ćwiczenia praktyczne,
      dyskusja moderowana.

      Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich/podstawowych/dla wszystkich.

      Mówca: Dorota Prysak
    • 11
      Temat Aneta Janiga
    • 12
      Typy reakcji chemicznych

      Doświadczenie powinno być nieodłącznym elementem każdej lekcji chemii. Na warsztatach „Typy reakcji chemicznych” zaproponujemy szereg eksperymentów dotyczących różnych reakcji chemicznych, zarówno z zakresu chemii organicznej, jak i nieorganicznej. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak w prosty sposób można przeprowadzić reakcje syntezy, analizy oraz wymiany. Pokażemy również fascynujące, barwne reakcje redoks oraz typowe reakcje z dziedziny chemii organicznej. Nasze doświadczenia będą oparte na podstawowym sprzęcie oraz odczynnikach dostępnych w laboratoriach szkolnych, co umożliwi ich łatwe zrealizowanie w warunkach klasowych. Prowadzący warsztaty będą służyć Uczestnikom radami praktycznymi oraz metodycznymi, dotyczącymi przebiegu doświadczenia, doboru sprzętu i odczynników oraz zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół

      Mówca: Szpikowska
    • 13
      Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.

      Podczas warsztatu nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz przeprowadzą doświadczenie z oznaczaniem grupy krwi (układ ABO/antygen Rh) z wykorzystaniem dostępnego, bezpiecznego, komercyjnego testu. Uczestnicy warsztatów rozwiążą krzyżówki genetyczne związane z dziedziczeniem grup krwi lub antygenu Rh – w formie grywalizacji. Dodatkowo zostanie zaprezentowana internetowa gra edukacyjna BloodTypingGame oraz gra karciana, które można wykorzystać do utrwalenia zdobytej wiedzy. Dzięki warsztatom nauczyciele poszerzą swoją wiedzę, uzyskają informacje jak przeprowadzić podobne warsztaty z uczniami uatrakcyjniając prowadzenie zajęć lekcyjnych. Grupa docelowa: ???

      Mówca: Barbara Wójcikowska
    • 14
      Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka

      Edukacja kosmiczna w szkołach to nie tylko fascynująca przygoda w głąb wszechświata, ale również kluczowy element rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia u uczniów. Dzięki niej młodzi ludzie mogą zrozumieć, jak nasze codzienne życie jest powiązane z wydarzeniami zachodzącymi na ogromną skalę we wszechświecie.

      Dlaczego edukacja kosmiczna jest ważna?

      Rozwija ciekawość i kreatywność
      Nauka o kosmosie inspiruje uczniów do zadawania pytań, odkrywania i poszerzania horyzontów wiedzy.
      Wzmacnia umiejętności z zakresu nauk ścisłych
      Zajęcia związane z kosmosem integrują elementy fizyki, chemii, biologii, geografii i matematyki, co pomaga uczniom lepiej rozumieć te dziedziny.
      Przygotowuje na przyszłość
      W dobie rozwoju technologii kosmicznych, edukacja kosmiczna może przygotować uczniów do kariery w nowych, przyszłościowych zawodach.
      Promuje współpracę i pracę zespołową
      Projekty związane z kosmosem często wymagają pracy zespołowej, co rozwija umiejętności interpersonalne.

      Mówca: Joanna Grecka-Otremba
    • 12:00
      Przerwa kawowa Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
    • 15
      AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne

      Warsztat to spotkanie skierowane do nauczycieli, którzy chcą poznać praktyczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami obsługi popularnych narzędzi AI, w szczególności ChatGPT, Claude, Gemini, Grok oraz zobaczą, jak mogą one wspierać różnorodne zadania – od przygotowania materiałów dydaktycznych, przez planowanie lekcji, po indywidualizację procesu nauczania.
      Warsztat łączy teorię z praktyką: uczestnicy poznają mocne strony i ograniczenia poszczególnych platform, nauczą się formułować skuteczne polecenia dla AI oraz dowiedzą się, jak bezpiecznie i etycznie korzystać z tych narzędzi. Podczas spotkania nauczyciele będą mieli okazję samodzielnie przetestować omawiane rozwiązania, wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami oraz wspólnie zastanowić się nad tym, jak AI zmienia rolę nauczyciela i kształtuje przyszłość edukacji. Celem warsztatów jest wyposażenie kadry pedagogicznej w wiedzę i umiejętności pozwalające świadomie i odpowiedzialnie wprowadzać AI do własnej praktyki zawodowej.

      Mówca: Joanna Maszybrocka (Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych)
    • 16
      Druk 3d dla każdego

      Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości wykorzystania druku 3D w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na przykładzie prostego w obsłudze i przyjaznego dla użytkownika systemu. Zaprezentowane zostaną proste narzędzia do projektowania modeli (Thinkercad), proces przygotowania do druku oraz działanie drukarki 3D w czasie rzeczywistym. Uczestnicy zobaczą przykłady gotowych modeli edukacyjnych i dowiedzą się, jak efektywnie wdrażać druk 3D do pracy dydaktycznej z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań i wskazówek. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół

      Mówca: Jacek Francikowski
    • 17
      IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.

      Warsztaty skierowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o aktywizujące metody pracy. Uczestnicy poznają metodę Inquiry Based Learning (IBL) – podejście, które rozwija ciekawość naukową, krytyczne myślenie i umiejętność samodzielnego odkrywania zjawisk przez uczniów.

      Podczas spotkania zaprezentowane zostaną:
      podstawy teoretyczne i poziomy zaawansowania metody IBL,
      praktyczne scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne,
      wskazówki, jak skutecznie wdrażać IBL i unikać najczęstszych błędów.

      Warsztat ma praktyczny charakter – uczestnicy wezmą udział w symulacjach i ćwiczeniach, zdobywając inspiracje i gotowe pomysły do wykorzystania w swojej pracy.

      Mówca: Małgorzata Szymura
    • 18
      Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii

      Warsztaty będą poświęcone praktycznemu wprowadzeniu do sejsmologii – nauki zajmującej się badaniem trzęsień ziemi, fal sejsmicznych oraz procesów zachodzących we wnętrzu naszej planety. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia, takie jak fale P i S, rejestracja drgań za pomocą sejsmografów czy interpretacja sejsmogramów. Omówiona zostanie również koncepcja source – path – site, opisująca, w jaki sposób właściwości źródła trzęsienia ziemi, droga propagacji fal oraz warunki lokalne wpływają na końcowy zapis sejsmiczny. W części teoretycznej poruszony zostanie także temat fizycznego modelu głębokiego wnętrza Ziemi oraz wkładu polskiego geofizyka, prof. Adama Dziewońskiego, w badania nad strukturą naszej planety.

      W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z mobilną aplikacją EMSC „LastQuake” oraz bazą danych EMSC (https://www.emsc-csem.org/), umożliwiającą dostęp do aktualnych i archiwalnych informacji o trzęsieniach ziemi z całego świata. W części praktycznej wykonane zostaną ćwiczenia obliczeniowe oparte na danych z bazy EMSC:

      1. Analiza czasu przyjścia fal (tzw. pierwsze wstąpienia) – ile czasu potrzebują fale sejsmiczne, żeby dojść od ogniska do miejsca pomiaru?

      2. Obliczenie średniej prędkości fal sejsmicznych we wnętrzu Ziemi – jak szybko poruszają się fale sejsmiczne?

      3. Manualna lokalizacja epicentrum trzęsienia ziemi w Polsce z wykorzystaniem cyrkla, mapy oraz danych z polskich stacji sejsmologicznych.

      Warsztaty umożliwią zrozumienie podstawowych metod pracy sejsmologa i praktyczne prześledzenie procesu od rejestracji fal sejsmicznych do wyznaczenia epicentrum trzęsienia ziemi.

      Zajęcia będą się odbywać w sali komputerowej z dostępem do Internetu.

      Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych (klasy 5-8) i szkół średnich

      Mówca: Maciej Mendecki
    • 19
      Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie

      Czy wiesz, że promieniowanie otacza nas na co dzień – w przestrzeni kosmicznej, w glebie, a nawet w naszych urządzeniach? Podczas warsztatów dowiesz się, czym są różne rodzaje promieniowania, jak je wykrywać i bezpiecznie badać. Zobaczysz detektory w akcji, wykonasz własne proste doświadczenia i przekonasz się, że świat niewidzialnych fal można oswoić i wykorzystać w nauce oraz technice. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ponadpodstawowych.

      Mówca: Szymon Pulawski (Uniwersytet Śląski)
    • 20
      Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek

      Wejdź do mikroskopijnego świata i odkryj, jak fascynujące może być życie komórki! W trakcie warsztatów samodzielnie wyizolujesz DNA z banana i zajrzysz do wnętrza komórek, poznając kolorowy świat ich organelli. Nauka jeszcze nigdy nie była tak ciekawa! Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół.

      Mówca: Katarzyna Malarz
    • 21
      Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
      1. Otwarcie – „Lekcja jak u Hitchcocka”
        „Każda dobra lekcja, jak film Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko rośnie.” - Krótka anegdota lub sytuacja „z życia szkoły”: np. rozmowa z uczniem, który pyta „A po co mi to?”. Uświadomienie: to pytanie nie jest atakiem, tylko szczerym wołaniem o sens.

      Teza: „Matematyka nie potrzebuje nowego programu nauczania. Potrzebuje nowego sposobu opowiadania.”

      1. Po co uczymy matematyki? Refleksja nad celami: Czy uczymy liczenia, czy myślenia? Czy nasi uczniowie wiedzą, po co to robią? Matematyka jako język rozumienia świata, a nie tylko narzędzie rachunkowe. Cytat: „Matematyka to sztuka dostrzegania wzorców w chaosie.” Zachęta dla nauczycieli: spróbujmy mówić o matematyce tak, jak o kulturze — z emocją, z historią, z ludźmi w tle.

      2. Gdzie dziś naprawdę bez matematyki ani rusz? Przykłady zawodów i dziedzin, gdzie matematyka jest kluczowa, ale nie zawsze oczywista: medycyna (modelowanie chorób), logistyka (optymalizacja tras), sport (analiza danych), psychologia (statystyka), sztuczna inteligencja (algorytmy). Wniosek: uczniowie muszą zobaczyć realne zastosowania – nie w zadaniach z „ojcem i synem”, ale w prawdziwym świecie.

      3. Matematyczny storytelling – jak opowiadać o liczbach? Storytelling w edukacji matematycznej to nie „bajki o liczbach”, ale narracyjne konteksty, które:
        -uruchamiają ciekawość,
        -nadają sens pojęciom,
        -budują emocjonalne zaangażowanie.
        Struktura dobrej „matematycznej opowieści”:
        a)Pytanie lub zaskoczenie – coś, co łamie intuicję.
        b)Konflikt lub paradoks – coś nie działa tak, jak się wydaje.
        c)Matematyczne wyjaśnienie – odkrycie zasad rządzących światem.
        d)Zastosowanie lub morał – jak to działa w praktyce.
        „Uczeń zapomina wzór, ale zapamięta historię, w której ten wzór coś wyjaśnił.”

      4. Przykłady matematycznych historii – mini-lekcje Każdy z przykładów można wykorzystać w pracy dydaktycznej jako „matematyczną opowieść”. Warto potraktować je jako scenariusze lekcji problemowych lub projekty interdyscyplinarne.
        5.1. Paradoks Monty’ego Halla – kiedy intuicja zawodzi Kontekst: teleturniej, trzy drzwi, jeden samochód. Uczniowie intuicyjnie wybierają błędnie – i to początek dyskusji. Kluczowe przesłanie: matematyka uczy, że świat nie zawsze jest taki, jak nam się wydaje. Kompetencje: logiczne rozumowanie, analiza danych, krytyczne myślenie.
        5.2. Funkcje wykładnicze i prawo Malthusa. Historia o bakteriach, populacji, wzroście danych w sieci. Wprowadzenie pojęcia wzrostu wykładniczego – i jego konsekwencji społecznych i ekologicznych. Wersja dla liceum: powiązanie z złożonością obliczeniową i eksplozją danych. Wniosek: matematyka pokazuje granice wzrostu – i granice naszej intuicji.
        5.3. Wartość oczekiwana – czy opłaca się grać w kasynie? Kontekst: hazard, losowość, „czy można oszukać szczęście?”. Obliczenia wartości oczekiwanej i analiza emocji gracza. Wniosek: matematyka to narzędzie demaskowania złudzeń.
        5.4. Kredyt hipoteczny i procent składany Historia: „młody dorosły i jego pierwsze mieszkanie”. Raty równe i malejące, suma ciągu i procent składany. Dyskusja: jak edukacja finansowa wpisuje się w program matematyki. Wniosek: matematyka to kompetencja obywatelska, nie tylko szkolna.

      5. Dyskusja i refleksja – jak to przenieść na lekcję? Co nas blokuje w opowiadaniu o matematyce w ten sposób? Jak łączyć wymagania podstawy programowej z narracyjnym podejściem?
        Wskazówki praktyczne:
        -zaczynaj od pytania lub zdziwienia, nie od definicji,
        -buduj lekcję wokół historii lub problemu,
        -kończ refleksją lub zastosowaniem,
        -pozwól uczniom opowiadać własne historie matematyczne.

      6. Zakończenie – Matematyka jako język sensu „Matematyka nie jest tylko narzędziem do liczenia. Jest sposobem widzenia świata – logicznego, pięknego i ludzkiego.” Podsumowanie: od „nauczania wzorów” do „budowania sensu”.

      Inspiracja końcowa: „Nie wszyscy uczniowie zostaną matematykami. Ale każdy może nauczyć się myśleć jak matematyk.”
      Przykładowe narzędzia w nauczaniu matematyki:
      ✓ Photomath – nauka krok po kroku, nie tylko „ściąganie
      ✓ Wirtualna tablica Idroo – wspólna prac

      Mówca: Mateusz Gawlik
    • 22
      Praca w grupie zróżnicowanej

      Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia.

      Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy,
      budować atmosferę włączającą i wspierającą, rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów.

      Cele warsztatu:

      Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów.

      Metody pracy:
      mini-wykład,
      analiza przyp
      praca w małych grupach,
      ćwiczenia praktyczne,
      dyskusja moderowana.

      Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich/podstawowych/dla wszystkich.

      Mówca: Dorota Prysak
    • 23
      Temat Aneta Janiga
    • 24
      Typy reakcji chemicznych

      Doświadczenie powinno być nieodłącznym elementem każdej lekcji chemii. Na warsztatach „Typy reakcji chemicznych” zaproponujemy szereg eksperymentów dotyczących różnych reakcji chemicznych, zarówno z zakresu chemii organicznej, jak i nieorganicznej. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak w prosty sposób można przeprowadzić reakcje syntezy, analizy oraz wymiany. Pokażemy również fascynujące, barwne reakcje redoks oraz typowe reakcje z dziedziny chemii organicznej. Nasze doświadczenia będą oparte na podstawowym sprzęcie oraz odczynnikach dostępnych w laboratoriach szkolnych, co umożliwi ich łatwe zrealizowanie w warunkach klasowych. Prowadzący warsztaty będą służyć Uczestnikom radami praktycznymi oraz metodycznymi, dotyczącymi przebiegu doświadczenia, doboru sprzętu i odczynników oraz zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół

      Mówca: Szpikowska
    • 25
      Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.

      Podczas warsztatu nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz przeprowadzą doświadczenie z oznaczaniem grupy krwi (układ ABO/antygen Rh) z wykorzystaniem dostępnego, bezpiecznego, komercyjnego testu. Uczestnicy warsztatów rozwiążą krzyżówki genetyczne związane z dziedziczeniem grup krwi lub antygenu Rh – w formie grywalizacji. Dodatkowo zostanie zaprezentowana internetowa gra edukacyjna BloodTypingGame oraz gra karciana, które można wykorzystać do utrwalenia zdobytej wiedzy. Dzięki warsztatom nauczyciele poszerzą swoją wiedzę, uzyskają informacje jak przeprowadzić podobne warsztaty z uczniami uatrakcyjniając prowadzenie zajęć lekcyjnych. Grupa docelowa: ???

      Mówca: Barbara Wójcikowska
    • 26
      Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka

      Edukacja kosmiczna w szkołach to nie tylko fascynująca przygoda w głąb wszechświata, ale również kluczowy element rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia u uczniów. Dzięki niej młodzi ludzie mogą zrozumieć, jak nasze codzienne życie jest powiązane z wydarzeniami zachodzącymi na ogromną skalę we wszechświecie.

      Dlaczego edukacja kosmiczna jest ważna?

      Rozwija ciekawość i kreatywność
      Nauka o kosmosie inspiruje uczniów do zadawania pytań, odkrywania i poszerzania horyzontów wiedzy.
      Wzmacnia umiejętności z zakresu nauk ścisłych
      Zajęcia związane z kosmosem integrują elementy fizyki, chemii, biologii, geografii i matematyki, co pomaga uczniom lepiej rozumieć te dziedziny.
      Przygotowuje na przyszłość
      W dobie rozwoju technologii kosmicznych, edukacja kosmiczna może przygotować uczniów do kariery w nowych, przyszłościowych zawodach.
      Promuje współpracę i pracę zespołową
      Projekty związane z kosmosem często wymagają pracy zespołowej, co rozwija umiejętności interpersonalne.

      Mówca: Joanna Grecka-Otremba
    • 13:45
      Przerwa obiadowa Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
    • 27
      Tytuł prof. Nawrat Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
      Mówca: Zbigniew Nawrat
  • niedz., 23 listopada
    • 28
      Kosmiczna zagadka egipskiego sztyletu. Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów

      Czy w przestrzeni kosmicznej można odnaleźć struktury krystaliczne? A może nie trzeba szukać poza naszą planetą? Wspólnie przyjrzymy się temu, jak dzięki krystalicznej strukturze udało się rozwikłać zagadkę królewskiego sztyletu. Przyjrzymy się także przesłankom do istnienia drogocennych kamieni w naszym układzie słonecznym i daleko poza nim.

      Mówca: Damian Jabłeka (Planetarium Śląskie)
    • 29
      Astronomia - fale grawitacyjne Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
      Mówca: Aleksandra Piórkowska
    • 11:15
      Przerwa kawowa Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
    • 30
      AI jako asystent nauczyciela – warsztaty praktyczne

      Warsztat to spotkanie skierowane do nauczycieli, którzy chcą poznać praktyczne możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej. Uczestnicy zapoznają się z możliwościami obsługi popularnych narzędzi AI, w szczególności ChatGPT, Claude, Gemini, Grok oraz zobaczą, jak mogą one wspierać różnorodne zadania – od przygotowania materiałów dydaktycznych, przez planowanie lekcji, po indywidualizację procesu nauczania.
      Warsztat łączy teorię z praktyką: uczestnicy poznają mocne strony i ograniczenia poszczególnych platform, nauczą się formułować skuteczne polecenia dla AI oraz dowiedzą się, jak bezpiecznie i etycznie korzystać z tych narzędzi. Podczas spotkania nauczyciele będą mieli okazję samodzielnie przetestować omawiane rozwiązania, wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami oraz wspólnie zastanowić się nad tym, jak AI zmienia rolę nauczyciela i kształtuje przyszłość edukacji. Celem warsztatów jest wyposażenie kadry pedagogicznej w wiedzę i umiejętności pozwalające świadomie i odpowiedzialnie wprowadzać AI do własnej praktyki zawodowej.

      Mówca: Joanna Maszybrocka (Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych)
    • 31
      Druk 3d dla każdego

      Podczas warsztatów uczestnicy poznają możliwości wykorzystania druku 3D w nauczaniu przedmiotów ścisłych i przyrodniczych na przykładzie prostego w obsłudze i przyjaznego dla użytkownika systemu. Zaprezentowane zostaną proste narzędzia do projektowania modeli (Thinkercad), proces przygotowania do druku oraz działanie drukarki 3D w czasie rzeczywistym. Uczestnicy zobaczą przykłady gotowych modeli edukacyjnych i dowiedzą się, jak efektywnie wdrażać druk 3D do pracy dydaktycznej z uwzględnieniem praktycznych rozwiązań i wskazówek. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół

      Mówca: Jacek Francikowski
    • 32
      IBL w akcji czyli jak wspierać aktywne uczenie się.

      Warsztaty skierowane są do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, którzy chcą wzbogacić swoje lekcje o aktywizujące metody pracy. Uczestnicy poznają metodę Inquiry Based Learning (IBL) – podejście, które rozwija ciekawość naukową, krytyczne myślenie i umiejętność samodzielnego odkrywania zjawisk przez uczniów.

      Podczas spotkania zaprezentowane zostaną:
      podstawy teoretyczne i poziomy zaawansowania metody IBL,
      praktyczne scenariusze zajęć i materiały dydaktyczne,
      wskazówki, jak skutecznie wdrażać IBL i unikać najczęstszych błędów.

      Warsztat ma praktyczny charakter – uczestnicy wezmą udział w symulacjach i ćwiczeniach, zdobywając inspiracje i gotowe pomysły do wykorzystania w swojej pracy.

      Mówca: Małgorzata Szymura
    • 33
      Kiedy ziemia drży – odkrywanie świata sejsmologa i sejsmologii

      Warsztaty będą poświęcone praktycznemu wprowadzeniu do sejsmologii – nauki zajmującej się badaniem trzęsień ziemi, fal sejsmicznych oraz procesów zachodzących we wnętrzu naszej planety. Uczestnicy poznają podstawowe pojęcia, takie jak fale P i S, rejestracja drgań za pomocą sejsmografów czy interpretacja sejsmogramów. Omówiona zostanie również koncepcja source – path – site, opisująca, w jaki sposób właściwości źródła trzęsienia ziemi, droga propagacji fal oraz warunki lokalne wpływają na końcowy zapis sejsmiczny. W części teoretycznej poruszony zostanie także temat fizycznego modelu głębokiego wnętrza Ziemi oraz wkładu polskiego geofizyka, prof. Adama Dziewońskiego, w badania nad strukturą naszej planety.

      W trakcie warsztatów uczestnicy zapoznają się z mobilną aplikacją EMSC „LastQuake” oraz bazą danych EMSC (https://www.emsc-csem.org/), umożliwiającą dostęp do aktualnych i archiwalnych informacji o trzęsieniach ziemi z całego świata. W części praktycznej wykonane zostaną ćwiczenia obliczeniowe oparte na danych z bazy EMSC:

      1. Analiza czasu przyjścia fal (tzw. pierwsze wstąpienia) – ile czasu potrzebują fale sejsmiczne, żeby dojść od ogniska do miejsca pomiaru?

      2. Obliczenie średniej prędkości fal sejsmicznych we wnętrzu Ziemi – jak szybko poruszają się fale sejsmiczne?

      3. Manualna lokalizacja epicentrum trzęsienia ziemi w Polsce z wykorzystaniem cyrkla, mapy oraz danych z polskich stacji sejsmologicznych.

      Warsztaty umożliwią zrozumienie podstawowych metod pracy sejsmologa i praktyczne prześledzenie procesu od rejestracji fal sejsmicznych do wyznaczenia epicentrum trzęsienia ziemi.

      Zajęcia będą się odbywać w sali komputerowej z dostępem do Internetu.

      Grupa docelowa: nauczyciele szkół podstawowych (klasy 5-8) i szkół średnich

      Mówca: Maciej Mendecki
    • 34
      Niewidzialne fale – jak odkrywać i badać promieniowanie

      Czy wiesz, że promieniowanie otacza nas na co dzień – w przestrzeni kosmicznej, w glebie, a nawet w naszych urządzeniach? Podczas warsztatów dowiesz się, czym są różne rodzaje promieniowania, jak je wykrywać i bezpiecznie badać. Zobaczysz detektory w akcji, wykonasz własne proste doświadczenia i przekonasz się, że świat niewidzialnych fal można oswoić i wykorzystać w nauce oraz technice. Grupa docelowa: nauczyciele szkół ponadpodstawowych.

      Mówca: Szymon Pulawski (Uniwersytet Śląski)
    • 35
      Od izolacji DNA z banana do barwnego świata organelli: poznaj fascynujący świat komórek

      Wejdź do mikroskopijnego świata i odkryj, jak fascynujące może być życie komórki! W trakcie warsztatów samodzielnie wyizolujesz DNA z banana i zajrzysz do wnętrza komórek, poznając kolorowy świat ich organelli. Nauka jeszcze nigdy nie była tak ciekawa! Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół.

      Mówca: Katarzyna Malarz
    • 36
      Pokazać, jak poprzez narrację i realne konteksty można budować w uczniach sens uczenia się matematyki oraz motywację do myślenia matematycznego
      1. Otwarcie – „Lekcja jak u Hitchcocka”
        „Każda dobra lekcja, jak film Hitchcocka, zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie tylko rośnie.” - Krótka anegdota lub sytuacja „z życia szkoły”: np. rozmowa z uczniem, który pyta „A po co mi to?”. Uświadomienie: to pytanie nie jest atakiem, tylko szczerym wołaniem o sens.

      Teza: „Matematyka nie potrzebuje nowego programu nauczania. Potrzebuje nowego sposobu opowiadania.”

      1. Po co uczymy matematyki? Refleksja nad celami: Czy uczymy liczenia, czy myślenia? Czy nasi uczniowie wiedzą, po co to robią? Matematyka jako język rozumienia świata, a nie tylko narzędzie rachunkowe. Cytat: „Matematyka to sztuka dostrzegania wzorców w chaosie.” Zachęta dla nauczycieli: spróbujmy mówić o matematyce tak, jak o kulturze — z emocją, z historią, z ludźmi w tle.

      2. Gdzie dziś naprawdę bez matematyki ani rusz? Przykłady zawodów i dziedzin, gdzie matematyka jest kluczowa, ale nie zawsze oczywista: medycyna (modelowanie chorób), logistyka (optymalizacja tras), sport (analiza danych), psychologia (statystyka), sztuczna inteligencja (algorytmy). Wniosek: uczniowie muszą zobaczyć realne zastosowania – nie w zadaniach z „ojcem i synem”, ale w prawdziwym świecie.

      3. Matematyczny storytelling – jak opowiadać o liczbach? Storytelling w edukacji matematycznej to nie „bajki o liczbach”, ale narracyjne konteksty, które:
        -uruchamiają ciekawość,
        -nadają sens pojęciom,
        -budują emocjonalne zaangażowanie.
        Struktura dobrej „matematycznej opowieści”:
        a)Pytanie lub zaskoczenie – coś, co łamie intuicję.
        b)Konflikt lub paradoks – coś nie działa tak, jak się wydaje.
        c)Matematyczne wyjaśnienie – odkrycie zasad rządzących światem.
        d)Zastosowanie lub morał – jak to działa w praktyce.
        „Uczeń zapomina wzór, ale zapamięta historię, w której ten wzór coś wyjaśnił.”

      4. Przykłady matematycznych historii – mini-lekcje Każdy z przykładów można wykorzystać w pracy dydaktycznej jako „matematyczną opowieść”. Warto potraktować je jako scenariusze lekcji problemowych lub projekty interdyscyplinarne.
        5.1. Paradoks Monty’ego Halla – kiedy intuicja zawodzi Kontekst: teleturniej, trzy drzwi, jeden samochód. Uczniowie intuicyjnie wybierają błędnie – i to początek dyskusji. Kluczowe przesłanie: matematyka uczy, że świat nie zawsze jest taki, jak nam się wydaje. Kompetencje: logiczne rozumowanie, analiza danych, krytyczne myślenie.
        5.2. Funkcje wykładnicze i prawo Malthusa. Historia o bakteriach, populacji, wzroście danych w sieci. Wprowadzenie pojęcia wzrostu wykładniczego – i jego konsekwencji społecznych i ekologicznych. Wersja dla liceum: powiązanie z złożonością obliczeniową i eksplozją danych. Wniosek: matematyka pokazuje granice wzrostu – i granice naszej intuicji.
        5.3. Wartość oczekiwana – czy opłaca się grać w kasynie? Kontekst: hazard, losowość, „czy można oszukać szczęście?”. Obliczenia wartości oczekiwanej i analiza emocji gracza. Wniosek: matematyka to narzędzie demaskowania złudzeń.
        5.4. Kredyt hipoteczny i procent składany Historia: „młody dorosły i jego pierwsze mieszkanie”. Raty równe i malejące, suma ciągu i procent składany. Dyskusja: jak edukacja finansowa wpisuje się w program matematyki. Wniosek: matematyka to kompetencja obywatelska, nie tylko szkolna.

      5. Dyskusja i refleksja – jak to przenieść na lekcję? Co nas blokuje w opowiadaniu o matematyce w ten sposób? Jak łączyć wymagania podstawy programowej z narracyjnym podejściem?
        Wskazówki praktyczne:
        -zaczynaj od pytania lub zdziwienia, nie od definicji,
        -buduj lekcję wokół historii lub problemu,
        -kończ refleksją lub zastosowaniem,
        -pozwól uczniom opowiadać własne historie matematyczne.

      6. Zakończenie – Matematyka jako język sensu „Matematyka nie jest tylko narzędziem do liczenia. Jest sposobem widzenia świata – logicznego, pięknego i ludzkiego.” Podsumowanie: od „nauczania wzorów” do „budowania sensu”.

      Inspiracja końcowa: „Nie wszyscy uczniowie zostaną matematykami. Ale każdy może nauczyć się myśleć jak matematyk.”
      Przykładowe narzędzia w nauczaniu matematyki:
      ✓ Photomath – nauka krok po kroku, nie tylko „ściąganie
      ✓ Wirtualna tablica Idroo – wspólna prac

      Mówca: Mateusz Gawlik
    • 37
      Praca w grupie zróżnicowanej

      Współczesna szkoła to przestrzeń, w której uczniowie różnią się między sobą stylem uczenia się, tempem pracy, możliwościami poznawczymi, zainteresowaniami, a także doświadczeniami społecznymi i kulturowymi. Prowadzenie zajęć w tak zróżnicowanym środowisku stanowi wyzwanie, ale też daje ogromne możliwości rozwijania potencjału każdego ucznia.

      Podczas warsztatu uczestnicy poznają praktyczne strategie pracy w grupach zróżnicowanych, które pomogą im: dostrzegać i wykorzystywać mocne strony uczniów, planować zadania dostosowane do różnych poziomów umiejętności, stosować metody aktywizujące sprzyjające współpracy,
      budować atmosferę włączającą i wspierającą, rozwijać kompetencje społeczne oraz poczucie sprawczości wśród uczniów.

      Cele warsztatu:

      Zrozumienie wyzwań i korzyści pracy w grupie zróżnicowanej. Poznanie narzędzi i technik różnicowania zadań dydaktycznych. Ćwiczenie metod pracy zespołowej, które sprzyjają integracji i efektywnej współpracy. Rozwijanie umiejętności nauczyciela w zakresie wspierania indywidualnych potrzeb uczniów.

      Metody pracy:
      mini-wykład,
      analiza przyp
      praca w małych grupach,
      ćwiczenia praktyczne,
      dyskusja moderowana.

      Grupa docelowa: nauczyciele szkół średnich/podstawowych/dla wszystkich.

      Mówca: Dorota Prysak
    • 38
      Temat Aneta Janiga
    • 39
      Typy reakcji chemicznych

      Doświadczenie powinno być nieodłącznym elementem każdej lekcji chemii. Na warsztatach „Typy reakcji chemicznych” zaproponujemy szereg eksperymentów dotyczących różnych reakcji chemicznych, zarówno z zakresu chemii organicznej, jak i nieorganicznej. Uczestnicy będą mieli okazję zobaczyć, jak w prosty sposób można przeprowadzić reakcje syntezy, analizy oraz wymiany. Pokażemy również fascynujące, barwne reakcje redoks oraz typowe reakcje z dziedziny chemii organicznej. Nasze doświadczenia będą oparte na podstawowym sprzęcie oraz odczynnikach dostępnych w laboratoriach szkolnych, co umożliwi ich łatwe zrealizowanie w warunkach klasowych. Prowadzący warsztaty będą służyć Uczestnikom radami praktycznymi oraz metodycznymi, dotyczącymi przebiegu doświadczenia, doboru sprzętu i odczynników oraz zasad bezpieczeństwa pracy. Grupa docelowa: nauczyciele wszystkich szkół

      Mówca: Szpikowska
    • 40
      Warsztaty z oznaczania i dziedziczenia grup krwi.

      Podczas warsztatu nauczyciele otrzymają materiały edukacyjne oraz przeprowadzą doświadczenie z oznaczaniem grupy krwi (układ ABO/antygen Rh) z wykorzystaniem dostępnego, bezpiecznego, komercyjnego testu. Uczestnicy warsztatów rozwiążą krzyżówki genetyczne związane z dziedziczeniem grup krwi lub antygenu Rh – w formie grywalizacji. Dodatkowo zostanie zaprezentowana internetowa gra edukacyjna BloodTypingGame oraz gra karciana, które można wykorzystać do utrwalenia zdobytej wiedzy. Dzięki warsztatom nauczyciele poszerzą swoją wiedzę, uzyskają informacje jak przeprowadzić podobne warsztaty z uczniami uatrakcyjniając prowadzenie zajęć lekcyjnych. Grupa docelowa: ???

      Mówca: Barbara Wójcikowska
    • 41
      Z Paxim poznajemy Kosmos. O edukacji kosmicznej słów kilka

      Edukacja kosmiczna w szkołach to nie tylko fascynująca przygoda w głąb wszechświata, ale również kluczowy element rozwijania umiejętności analitycznych i krytycznego myślenia u uczniów. Dzięki niej młodzi ludzie mogą zrozumieć, jak nasze codzienne życie jest powiązane z wydarzeniami zachodzącymi na ogromną skalę we wszechświecie.

      Dlaczego edukacja kosmiczna jest ważna?

      Rozwija ciekawość i kreatywność
      Nauka o kosmosie inspiruje uczniów do zadawania pytań, odkrywania i poszerzania horyzontów wiedzy.
      Wzmacnia umiejętności z zakresu nauk ścisłych
      Zajęcia związane z kosmosem integrują elementy fizyki, chemii, biologii, geografii i matematyki, co pomaga uczniom lepiej rozumieć te dziedziny.
      Przygotowuje na przyszłość
      W dobie rozwoju technologii kosmicznych, edukacja kosmiczna może przygotować uczniów do kariery w nowych, przyszłościowych zawodach.
      Promuje współpracę i pracę zespołową
      Projekty związane z kosmosem często wymagają pracy zespołowej, co rozwija umiejętności interpersonalne.

      Mówca: Joanna Grecka-Otremba
    • 13:00
      Przerwa obiadowa Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
    • 42
      Wykład z pokazami Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
      Mówca: Dr Aneta Szczygielska (Instytut Fizyki im. Augusta Chełkowskiego UŚ)
    • 43
      Zakończenie Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)

      Kampus Chorzów

      ul. 75 Pułku Piechoty 1, 41-500 Chorzów
      Mówca: Katarzyna Schmidt (Uniwersytet Śląski, WNSiT)