Konferencja dla nauczycieli przedmiotów ścisłych i przyrodniczych
piątek, 11 kwietnia 2025 -
16:00
poniedziałek, 7 kwietnia 2025
wtorek, 8 kwietnia 2025
środa, 9 kwietnia 2025
czwartek, 10 kwietnia 2025
piątek, 11 kwietnia 2025
16:00
Statystyki - przegląd dotychczasowej działalności oraz wpływ na rekrutację, wyniki ankiet.
-
K. Schmidt
(
Uniwersytet Śląski, WNSiT
)
Statystyki - przegląd dotychczasowej działalności oraz wpływ na rekrutację, wyniki ankiet.
K. Schmidt
(
Uniwersytet Śląski, WNSiT
)
16:00 - 16:15
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
16:15
Aspekty prawne i organizacyjne uczestniczenia uczniów w wydarzeniach promocyjnych uczelni.
-
B. Szymańska-Makowska
Aspekty prawne i organizacyjne uczestniczenia uczniów w wydarzeniach promocyjnych uczelni.
B. Szymańska-Makowska
16:15 - 16:25
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
16:25
Warsztaty, pokazy, konkursy: Jak organizujemy wydarzenia popularyzujące naukę w naszej szkole?
-
J. Grecka - Otremba
M. Szymura
Warsztaty, pokazy, konkursy: Jak organizujemy wydarzenia popularyzujące naukę w naszej szkole?
J. Grecka - Otremba
M. Szymura
16:25 - 16:40
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Podzielenie się doświadczeniami w organizacji inspirujących wydarzeń edukacyjnych
16:40
Efektywna współpraca ze środowiskiem lokalnym: Firmy, uczelnie i instytucje jako partnerzy szkoły
-
D. Kimla
S. Binek
Efektywna współpraca ze środowiskiem lokalnym: Firmy, uczelnie i instytucje jako partnerzy szkoły
D. Kimla
S. Binek
16:40 - 16:55
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Przykłady udanych (nieudanych?) partnerstw wspierających edukację uczniów i promocję nauk ścisłych.
16:55
Przerwa na kawę i poczęstunek
Przerwa na kawę i poczęstunek
16:55 - 17:15
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
17:15
Wykład popularnonaukowy: Materiały inspirowane naturą, czyli jeśli podpatrywać, to najlepszych!
-
S. Golba
Wykład popularnonaukowy: Materiały inspirowane naturą, czyli jeśli podpatrywać, to najlepszych!
S. Golba
17:15 - 17:45
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
W każdym momencie korzystamy w różnorodnych materiałów – czyszcząc zęby, jadąc samochodem czy biegnąc w butach. Chcemy aby były mocne, dopasowane, skrojone na miarę naszych wymagań. Aby je spełnić inżynierowie materiałowi sięgają po różne inspiracje, czasem mocno zaskakujące. A jeśli podpatrywać to tylko najlepszych – zobaczymy więc jakie triki stosuje największy wynalazca (matka natura), aby dostosować się do warunków. Natura jest pełna materiałów biologicznych, które w razie potrzeby mogą zmieniać właściwości. Na przykład pnie wielu drzew stoją twardo i mocno, ale mogą zginać się na wietrze, nie łamiąc się. Ośmiornice potrafią zmieniać kolor i fakturę swojej skóry, a także kształt ciała. Szyszki sosny mogą otwierać i zamykać łuski, aby zdążyć z uwolnieniem nasion. Zjawiska naturalne, takie jak te wspominane wyżej, inspirują do nieszablonowego myślenia w dążeniu do stworzenia syntetycznych materiałów o pożądanej funkcjonalności. Działania takie są podstawą biomimikrii, która ma na celu czerpanie wzorców z przyjętych przez naturę rozwiązań i przełożenie ich na ludzką działalność inżynieryjną. Czy rozumiemy i potrafimy powielić schematy proponowane przez naturę? Kogo zainspirował zimorodek? Po co rzep lepi się do psiego ogona (i komu on jest potrzebny?)? Dlaczego gekon chodzi po ścianach? No i po co łaskotać pająka? Odpowiemy na te i kilka innych pytań - zapraszam.
17:45
Projekt "Wsparcie Procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej" jako szansa na promocję nauk ścisłych i przyrodniczych wśród młodzieży.
-
M. Bazan
Projekt "Wsparcie Procesu Sprawiedliwej Transformacji poprzez Promocję Edukacji Wyższej" jako szansa na promocję nauk ścisłych i przyrodniczych wśród młodzieży.
M. Bazan
17:45 - 18:05
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Głównym celem projektu jest podniesienie świadomości społecznej osób uczących się, pracujących i mieszkających na terenie jednego z siedmiu podregionów górniczych województwa śląskiego na temat szans i możliwości wynikających z procesu sprawiedliwej transformacji oraz zainteresowanie ich nowymi w regionie kierunkami kształcenia, które odpowiadają na aktualne trendy w zakresie zielonej i cyfrowej gospodarki. W ramach jednego z zadań w projekcie Uniwersytet Śląski ma możliwość zorganizowania wielu spotkań edukacyjno-informacyjnych z młodzieżą zarówno na terenie uczelni (70) jak i w szkołach średnich (76). Jest to niepowtarzalna okazja, aby pokazać przyszłym maturzystkom i maturzystom, że warto studiować na uczelniach w województwie śląskim. Planujemy także cykl terenowych wydarzeń edukacyjnych EduPromoDAY (28) z elementami kampanii promocyjno-informacyjnej procesu sprawiedliwej transformacji.
18:05
Jak skłonić nieświadomych pasjonatów chemii i biologii do ich studiowania? - analiza agencji kreatywnej Huta19.
-
M. Bazan
Jak skłonić nieświadomych pasjonatów chemii i biologii do ich studiowania? - analiza agencji kreatywnej Huta19.
M. Bazan
18:05 - 18:25
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Podczas spotkania przedstawiona zostanie analiza młodego pokolenia oraz tego w jaki sposób należy kierować do nich przekaz i jakie aktywności organizować. Pokazane zostaną przykłady skutecznych strategii działania, które mają na celu przykuć uwagę potencjalnych zainteresowanych oraz struktura kampanii, która została zaprojektowana dla promocji biologii i chemii na Uniwersytecie Śląskim.
18:25
Dyskusja
Dyskusja
18:25 - 19:25
Room: Biblioteka (na prawo od wejścia głównego)
Opracowanie strategii promocji Instytutu Fizyki na lata 2025 – 2027