22–23 listopada 2025
Kampus Chorzów
Europe/Warsaw strefa czasowa

Sylwetki prelegentów i prowadzących warsztaty

Dr Dagmara Sokołowska, prof. UJ - fizyk i dydaktyk fizyki, pracuje na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od kilkunastu lat zajmuje się rozwijaniem metod aktywnych w nauczaniu oraz badaniami dotyczącymi edukacji fizyki i nauk przyrodniczych. Na poziomie krajowym koordynowała sześć europejskich grantów dotyczących nauczania fizyki i przedmiotów przyrodniczych, w ramach których prowadziła m. in. warsztaty dla nauczycieli. Prowadzi klasę fizyczną uniwersytecką w V LO w Krakowie. Autorka Ogólnopolskiego Konkursu Nauk Przyrodniczych Świetlik. Od 2021 roku jest wiceprezydentką międzynarodowej organizacji GIREP zajmującej się badaniami w zakresie edukacji fizyki. Członkini zespołów przygotowujących podstawę programową 2025 z przyrody oraz z fizyki dla szkół podstawowych.

 

prof. dr hab Zbigniew Nawrat - naukowiec, wynalazca, nauczyciel, wizjoner. Pionier sztucznych narządów (komory wspomagania serca POLVAD ratujące pacjentów od 1993 r.), robotyki medycznej (robot chirurgiczny Robin Heart, sprzedana licencja na jeden z modeli w 2019 r.). Po raz pierwszy w Polsce wprowadził technologię przestrzeni wirtualnej, symulacje/modelowanie do planowania operacji i sztuczną inteligencję do kontroli sterowania robotem na odległość. Obecnie jest członkiem zespołu Katedry Biofizyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i dyrektorem kreatywnym Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu. Jest prezydentem Międzynarodowego Stowarzyszenia na rzecz Robotyki Medycznej, redaktorem Medical Robotics Reports.

 

dr Joanna Maszybrocka, prof. UŚ prodziekan ds. Studenckich i Kształcenia Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Posiada bogate doświadczenie dydaktyczne i organizacyjne, od ponad 20 lat związana jest z kształceniem i doskonaleniem jakości edukacji w obszarze STEM. Wcześniej zarządzała kierunkami Inżynieria Biomedyczna, Inżynieria Materiałowa oraz Mechatronika, pełniąc również funkcję Pełnomocnika Dziekana ds. Studenckich i ds. Jakości Kształcenia, a także przewodniczącej Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia.

Kierowała licznymi przedsięwzięciami o charakterze dydaktycznym, w tym projektami „Materials Science Ma(s)ters – developing a new master’s degree” (Erasmus+), „Innowacyjne Nauczanie Problemowe i Technologie dla Poprawy Jakości Kształcenia w obszarze GZM” (Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki) oraz Human-Cobot Lab – przestrzeń edukacyjna współpracy człowieka z robotem, realizowaną we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Działalność koncentruje się na podnoszeniu jakości kształcenia oraz wdrażaniu innowacyjnych metod dydaktycznych, zwłaszcza w zakresie sztucznej inteligencji. Stale podnosi swoje kwalifikacje — w 2024 roku ukończyła studia podyplomowe „Uczenie Maszynowe i Data Science” na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Jest współorganizatorką i prowadzącą warsztaty podczas Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia. Wielokrotnie nagradzana Nagrodą JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego za działalność organizacyjną i dydaktyczną.

W 2025 roku została wyróżniona Teaching Qualification Certificate przyznawanym w ramach Transform4Europe Alliance, w uznaniu za wybitny wkład w doskonalenie dydaktyki, innowacyjne podejście do nauczania i rozwój współpracy międzynarodowej.

 

dr Aleksandra Piórkowska-Kurpas pracuje jako adiunkt w instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego. Naukowo związana m. in. z badaniem własności fizyki w jej najbardziej podstawowych obszarach (modyfikacje teorii grawitacji, problem rozszerzającego się Wszechświata) z wykorzystaniem obiektów pozagalaktycznych takich jak silne soczewki grawitacyjne, fale grawitacyjne oraz wysokoenergetyczne źródła promieniowania elektromagnetycznego w postaci błysków gamma czy blazarów. Jest autorką i współautorką wielu publikacji, również w ramach współpracy z Narodowym Centrum Badań Jądrowych w Warszawie, Beijing Normal University w Pekinie, Wuhan University of Technology w Wuhan oraz Institute d’Astrophysique de Paris w Paryżu. Prywatnie jest mamą dwóch ciekawskich młodych poszukiwaczy przygód (przedszkolaka i ucznia szkoły podstawowej), którym stara się objaśniać świat przez pryzmat nauki. Resztkę wolnego czasu (o ile ostatnio jest w stanie takowy znaleźć ;) ) stara się poświęcić na realizację własnych pasji: bieganie i jazdę na rowerze, czytanie książek, oglądanie filmów.

 

Damian Jabłeka  - astronom, popularyzator, miłośnik nieba, obserwator. Wicedyrektor w Planetarium – Śląskim Parku Nauki w Chorzowie, gdzie przybliża dzieciom i młodzieży zagadki kosmosu, tworząc nowoczesne miejsce komunikacji o astronomii i jej osiągnięciach dla całego społeczeństwa.

Swoja pasją niebem dzieli się w mediach społecznościowych na profilach Dotknij nieba, a także współpracując z uniwersytetami dzieci i akademiami miejskimi oraz organizując otwarte pokazy nieba. Każdą pogodną noc spędza pod rozgwieżdżonym niebem, ulepszając sprzęt i fotografując odległe galaktyki, mgławice oraz gromady.

Autor szeregu prac naukowych dotyczących gwiazd zmiennych. Prywatnie ojciec dwóch szkolnych księżniczek, pasjonat nowych technologii, fotografii, programowania, druku 3D i majsterkowania.

 

dr Aneta Szczygielska-Łaciak - Doktor nauk fizycznych. Absolwentka fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od wielu lat związana z dydaktyką fizyki i jej popularyzacją.  Współautor, koordynator i współwykonawca krajowych i zagranicznych  rojektów edukacyjnych popularyzujących nauki ścisłe  wśród dzieci i młodzieży prowadzonych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych.  Autorka i współautorka wielu wykładów popularnonaukowych oraz materiałów dydaktycznych. Współautorka programów studiów na kierunkach związanych z fizyką.  Pełnomocniczka Rektora ds. współpracy z technikami  oraz Pełnomocniczka Dziekana Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych ds. nadzoru nad pracowniami dydaktycznymi Wydziału. Członkini Rady Dydaktycznej kierunku biofizyka, fizyka, fizyka medyczna na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych. Koordynatorka merytoryczna Obszaru Nauk Ścisłych Śląskiego Festiwalu Nauki. Prywatnie uwielbia podróże, narciarstwo i turystykę górską.

 

dr Marcin Łaciak - doktor nauk fizycznych. Absolwent fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od wielu lat związany z dydaktyką fizyki i jej popularyzacją. Prowadzi zajęcia z fizyki i informatyki. Autor i współautor wielu wykładów popularnonaukowych oraz materiałów dydaktycznych. Buduje i konstruuje zestawy dydaktyczne dla studentów i uczniów.  Współautor programów studiów na kierunkach związanych z fizyką.  Organizator wielu konferencji dla uczniów, nauczycieli, doktorantów i nauczycieli akademickich.  Realizator i współautor projektów krajowych i zagranicznych popularyzujących nauki ścisłe wśród dzieci i młodzieży prowadzonych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych. Czynnie bierze udział w Śląskim Festiwalu Nauki od pierwszego Festiwalu jako wystawca, prelegent, konferansjer i koordynator merytoryczny Strefy Nauk Ścisłych. Prywatnie uwielbia grać na gitarze, układać klocki lego a także podróżować i jeździć na nartach.

dr Justyna Polak - doktor nauk chemicznych, zatrudniona na stanowisku adiunkta w Instytucie Chemii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. 

Jej zainteresowania badawcze dotyczą zastosowania spektroskopii elektronowego rezonansu paramagnetycznego (EPR) w badaniach właściwości antyoksydacyjnych produktów spożywczych (głównie napojów pochodzenia roślinnego: kawa, herbata, zioła, wina, nalewki) oraz przemian wolnorodnikowych zachodzących w środowisku (przede wszystkim w osadach dennych i ściekowych). Spektroskopię EPR wykorzystuje także w badaniach materiałów ceramicznych domieszkowanych metalami paramagnetycznymi. 

Jest autorką 46 publikacji w prestiżowych czasopismach: „Food Chemistry”, „Scientific Reports”, „Analytical Chemistry”, „Chemosphere”, „Water Research”, „Materials”, oraz rozdziałów w książkach. Brała udział w licznych konferencjach naukowych o zasięgu krajowym i międzynarodowym. 

W czasie wolnym uwielbia podróżować, obcować z naturą, lubi piesze górskie wycieczki. Kocha zwierzęta. Ponadto lubi czytać książki o tematyce sensacyjnej i kryminalnej.

 

Mateusz Gawlik jest absolwentem matematyki stosowanej na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, ukończonej z wyróżnieniem. Czynny nauczyciel w jednej z krakowskich szkół średnich, doradca do spraw jakości kształcenia oraz założyciel GAWLIK Krakowskiej Szkoły Korepetycji. Autor zbiorów zadań, artykułów naukowych oraz komentarzy z zakresu dydaktyki matematyki i matematycznych metod mechaniki kwantowej. 

Laureat tytułu Nauczyciela Roku Polskich Szkół Ponadpodstawowych 2024, aktywnie zaangażowany w debatę edukacyjną – zapraszany do udziału w audycjach radiowych i podcastach, gdzie dzieli się wiedzą, doświadczeniem i pasją do nauczania. 
Jest w pełni wykwalifikowanym pedagogiem z bogatym zapleczem certyfikatów i szkoleń  w zakresie dydaktyki matematyki, dydaktyki ogólnej oraz pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach. Z powodzeniem wspiera zarówno uczniów zdolnych, jak i tych z trudnościami  w nauce czy specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – w tym ze spektrum autyzmu, ADHD  i afazją – tworząc skuteczne Indywidualne Plany Edukacyjno-Terapeutyczne.

 

dr Dorota Prysak – doktor nauk humanistycznych, nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Śląskim, pedagog specjalny, psycholog, oligofrenopedagog, socjoterapeuta, asystent psychodramy, psychoterapeuta, profiler behawioralny, absolwentka studiów podyplomowych w zakresie Porozumienia bez Przemocy (NVC), „LIDER – kreowanie przywództwa i rozwoju zawodowego”.

Na co dzień pracuje z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w Zespole Szkół nr 3 w Pszczynie. Założycielka fundacji „Moja Przyszłość. 

Ekspertka ds. upowszechniania zasobów, projekt pn. Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą Kierownik Projektu Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego: „Structures of uncertainty”: inclusive education in Central and Eastern European countries (pol. „Struktury niepewności”: edukacja włączająca w krajach Europy Środkowo-Wschodniej).

Stypendystka w projekcie|: „WŁĄCZ POPOJUTRZE! Generator pomysłów dla dostępnej edukacji”

 

dr Barbara Wójcikowska - genetyk roślin, wykładowca akademicki, przewodnicząca wydziałowej komisji ds. GMM/GMO, kierownik zakładu inżynierii genetycznej w Instytucie Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W pracy naukowej zajmuje się badaniem molekularnych mechanizmów związanych z klonowaniem roślin, ze szczególnym uwzględnieniem czynników epigenetycznych, genetycznych oraz hormonu - auksyny. Popularyzatorka nauki prowadząca liczne warsztaty dla dzieci i młodzieży szkolnej. 

 

dr Joanna Grecka-Otremba - doktor nauk technicznych, nauczyciel dyplomowany z 24-letnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej na różnych etapach edukacji. Prowadzi zajęcia z fizyki, matematyki, chemii i informatyki, a także posiada kwalifikacje w zakresie oligofrenopedagogiki, tyflopedagogiki oraz pedagogiki osób w spektrum autyzmu. Od wielu lat z pasją angażuje się w rozwój edukacji naukowej i popularyzację nauki wśród dzieci i młodzieży.

Jest opiekunką Klubu Młodego Odkrywcy „Młody Naukowiec” działającego przy Zespole Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach oraz Ambasadorką Edukacji Kosmicznej ESERO Polska. Zainicjowała i opracowała ogólnopolski konkurs przyrodniczy z elementami astronomii i kosmologii „Międzygwiezdny pył”. Jest autorką i koordynatorką wielu projektów edukacyjnych z zakresu edukacji matematycznej, przyrodniczej, finansowej, ekologicznej i klimatycznej, a także projektów europejnych realizowanych w ramach programów Erasmus+ oraz V4 Mini Grants.

Jako popularyzatorka nauki chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem, inspirując uczniów do samodzielnego odkrywania świata nauki. Jest również autorką scenariuszy lekcji fizyki poświęconych edukacji klimatycznej, opracowanych w ramach miejskiego projektu „Klimatyczne Katowice”. Na co dzień związana jest z Zespołem Szkół i Placówek nr 1 w Katowicach oraz z Pałacem Młodzieży w Katowicach.

 

dr hab. Szymon Puławski, prof. UŚ jest fizykiem wysokich energii związanym z Uniwersytetem Śląskim w Katowicach oraz z eksperymentem NA61/SHINE prowadzonym w CERN. W swojej działalności naukowej koncentruje się na badaniach właściwości materii silnie oddziałującej, zwłaszcza w kontekście poszukiwania punktu krytycznego materii jądrowej oraz przejść fazowych między gazem hadronowym a plazmą kwarkowo-gluonową. Jest autorem i współautorem licznych publikacji w ramach współpracy NA61/SHINE.

Od 2024 roku dr hab. Szymon Puławski jest również członkiem międzynarodowej kolaboracji ALICE (A Large Ion Collider Experiment) w CERN, zajmującej się badaniem właściwości materii kwarkowo-gluonowej w zderzeniach jonów ciężkich przy najwyższych dostępnych energiach. Jego udział w obu projektach stanowi ważny wkład w rozwój współczesnej fizyki cząstek i jądrowej, łącząc doświadczenie eksperymentalne z zaawansowanymi analizami danych, które pogłębiają wiedzę o zachowaniu materii w warunkach ekstremalnych.

 

dr Katarzyna Malarz, prof. UŚ (wskaźnik H = 22) jest profesorem uczelni w zespole Biofizyki Farmaceutycznej, w Instytucie Fizyki na Uniwersytecie Śląskim. W 2018 r. uzyskała tytuł doktora chemii medycznej. Jest współautorką 64 publikacji (IF=303) i 16 polskich patentów. Jest stypendystką Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców i kierowała krajowymi projektami finansowanymi przez Narodowe Centrum Nauki. Jej badania koncentrują się na badaniu działania przeciwnowotworowego związków małocząsteczkowych i nanomateriałów na modelach 2D i 3D oraz analizie ich molekularnych mechanizmów działania. 

 

dr hab. Maciej Mendecki, prof. UŚ, jest geofizykiem specjalizującym się w badaniach zjawisk sejsmicznych indukowanych działalnością człowieka oraz ich skutków na powierzchni. Prowadzi badania nad modelami predykcyjnymi silnych wstrząsów górniczych i analizą fal powierzchniowych. Interesuje się także historią geodynamiczną bloków tektonicznych oraz zastosowaniem danych sejsmicznych do oceny zagrożeń. 

 

Aneta Kołton-Janiga – nauczyciel fizyki, chemii i biologii w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 5 w Sosnowcu, wyróżniona w konkursie „Nauczyciel Roku 2025” organizowanym przez Głos Nauczycielski. Jako opiekunka Klubu Młodego Odkrywcy „Eksplorek” angażuje uczniów w nowoczesne projekty edukacyjne z zakresu badań, konstruowania i technologii. 

Jako ambasadorka edukacji kosmicznej Esero Polska promuje naukę o kosmosie i aktywnie uczestniczy w programach popularyzujących wiedzę astronomiczną i astronautyczną wśród dzieci i młodzieży. Prowadziła grupy uczniów w programach Badacze KMO i Konstruktorzy Marzeń, a pod jej kierunkiem zespoły trzykrotnie zdobyły tytuł laureata ogólnopolskiego konkursu „Nauka dla Ciebie”. Wielokrotnie uczestniczyła z młodzieżą w piknikach naukowych i festiwalach, popularyzując naukę w sposób praktyczny i inspirujący. 

Jest autorką scenariuszy zajęć o tematyce kosmicznej i ekologicznej, publikowanych na stronach Esero, w kosmicznych zestawach edukacyjnych, w projekcie Szkoła z technologią, oraz w inicjatywie Make it Open. 

 

dr Jacek Francikowski  - adiunkt w Instytucie Biologii, Biotechnologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, zaangażowany w rozwój nowoczesnej dydaktyki i szeroko rozumianej edukacji. Od lat promuje aktywne metody nauczania i popularyzację nauki. Łączy wiedzę akademicką z pasją edukacyjną, tworząc inspirujące środowisko uczenia się dla młodzieży i nauczycieli. 

 

 

Małgorzata Szymura – nauczycielka fizyki z ponad 21-letnim doświadczeniem w pracy z młodzieżą szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Laureatka wyróżnienia Rektora Uniwersytetu Śląskiego za popularyzację nauki, trenerka programu Klub Młodego Odkrywcy Centrum Nauki Kopernik i opiekunka KMO „Kamerlik” przy Zespole Szkół w Czerwionce-Leszczynach. Realizatorka nagradzanych projektów edukacyjnych w ramach programów Konstruktorzy Marzeń (Boeing) i Projektanci Edukacji (Nowa Era). Specjalizuje się w nauczaniu metodą dociekania (Inquiry-Based Learning - IBL) i współpracowała przy międzynarodowych projektach edukacyjnych koordynowanych przez Uniwersytet Jagielloński. Autorka metodycznej innowacji pedagogicznej „Uczeń LO jako badacz naukowy”, rozwijającej kompetencje badawcze i umiejętność samodzielnego eksperymentowania poprzez wykorzystanie metody IBL w nauczaniu fizyki.